Verschillende reparateurs hebben bevestigd dat zelfs het gebruik van officiële Apple-schermen voor problemen kan zorgen als gebruikers updaten naar iOS 11.3. Gebruikers melden problemen met het aanpassen van de helderheid van het scherm. Reparateurs zijn erachter gekomen dat de omgevingslicht-sensor stopt met werken. Zelfs als men de schermen van twee gloednieuwe iPhones uitwisselt.

Dit probleem lijkt op dit moment vooral voor te komen bij de nieuwste lichting iPhones en soms ook voor te komen als de toestellen iOS 11.1 of 11.2 draaien. Uit tests van reparateurs blijkt dat tijdens het opstarten van iOS de lichtsensor wordt uitgeschakeld door het besturingssysteem zelf. Of dat een bug is of een feature is nog niet bekend.

Opzet

Engadget heeft gesproken met diverse reparateurs die anoniem wensen te blijven uit angst voor represailles. Zij melden dat dit pure opzet is van Apple om controle te hebben over het gehele reparatieproces. Apple maakt gebruik van een apparaat dat Horizon wordt genoemd. Dit apparaat zorgt ervoor dat alle onderdelen van een iPhone softwarematig aan elkaar worden gelinkt.

Toestellen die niet worden verbonden met dit apparaat kunnen na het vervangen van onderdelen, of het nou officieel- of 3rd party-spul is, door iOS worden geblokkeerd. Zij het met foutcode 53 (de beruchte "error 53"-foutmelding die gebruikers krijgen nadat de home-knop met ingebouwde vingerafdrukscanner wordt vervangen) of onderdelen die simpelweg niet meer werken.

op de volgende pagina: Ophef en verontwaardiging

Alleen reparateurs die akkoord gaan met de strenge licentievoorwaarden van Apple krijgen zo'n apparaat. De fabrikant heeft er vorig jaar ongeveer 400 verstuurd. Duizenden reparatiewinkels zitten zonder en lopen het risico boze klanten aan de balie te krijgen omdat de apparaten na reparatie niet naar behoren werken ondanks dat deze goed in elkaar zitten.

Veel gebruikers laten hun toestel repareren bij deze winkels omdat zij geen garantie meer hebben en de prijs die in Apple stores gevraagd wordt te hoog vinden. "Wij leveren een goedkoop alternatief en we gebruiken alleen officiële onderdelen. Ik ben bang dat klanten terug komen en eisen dat ik de ontstane softwareproblemen oplos. Wat kan ik doen als Apple de sensor opzettelijk blokkeert?" zegt een anonieme reparateur tegen Engadget.

De reparateurs hopen dat het actief blokkeren van onderdelen door Apple voor net zoveel ophef en verontwaardiging zorgt als de problemen die vorig jaar optraden met de iPhone 7 en het error 53-probleem met de home-knop. Apple heeft toen na de boze reacties een update uitgebracht die de blokkades ophief.

Apple wil (nog) niet reageren op vragen over deze kwestie.

Heb jij je smartphone wel eens laten repareren?
Ja, via de officiële kanalen
Ja, zelf of via een 3rd-party (onafhankelijk) reparatiekanaal
Nee, mijn toestel is nooit kapot gegaan
Nee, mijn toestel is nog steeds kapot
Created with Survey Maker
Lees ook: iOS-Update sloopt gerepareerd scherm iPhone 8