Jeroen van der Ham van het Informatica Instituut van de Universiteit van Amsterdam (UvA) bevestigt de uitkomsten van eerdere tests met Simyo. Die zijn gedaan door de Internet Society Nederland (ISOC) en daaruit is gebleken dat de KPN-dochter niet netneutraal is.

5060 wel, 5061 niet

“Omdat ik toevallig ook een Simyo abonnement heb, heb ik nog wat eigen metingen gedaan om de vaststellingen van de Open Internet app te checken. Ik heb wat scriptjes gemaakt om dingen te testen en om vast te stellen dat poort 5060 geblokkeerd wordt op Simyo”, vertelt de onderzoeker.

Hij heeft via Bluetooth-tethering een laptop gekoppeld aan de mobiele breedbandverbinding van Simyo. Vervolgens heeft hij geprobeerd een verbinding te maken op poort 5060 én op 5061 ter controle. Dit was ook om bereik te testen. "Via verschillende netwerken, ook WiFi, heb ik de opstelling gecontroleerd. Daarna heb ik het op Simyo getest, op verschillende locaties. Bij alle tests kwam bij Simyo geen verbinding tot stand op poort 5060, en wel op poort 5061.”

Vanuit de Universiteit van Amsterdam neemt Van der Ham deel aan de ISOC Transparency Werkgroep teneinde een wetenschappelijke benadering en onderbouwing van Internet Transparency toe te voegen.

ACM doet onderzoek

Ondertussen is toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) een onderzoek gestart naar aanleiding van een klacht van ISOC over vermeende schending van netneutraliteit door KPN. Het gaat in dat geval om oude modems van KPN's internetprovider Planet Internet en bij mobiele aanbieder Simyo.

KPN ontkende de problemen met netneutraliteit. Volgens het bedrijf stond poort 5060 voor VoIP-protocol SIP gewoon open. En degenen die firmware-updates van Planet-modems toestonden hadden ook geen centje pijn, aldus KPN in een aanvullende reactie aan Webwereld.

ISOC reageerde afgelopen week weer op de nadere reactie van KPN. Volgens de organisatie is de woordvoerder van het telecombedrijf in beide gevallen niet goed op de hoogte. “De tests die we al eerder deden hebben we nog eens over gedaan en op YouTube gezet. Resultaat: UDP poort 5060 staat geblokkeerd.”

Blokkade in strijd met Telecommunicatiewet

De blokkade voor internettelefonie bij Simyo is nu bevestigd door UvA-onderzoeker Van der Ham. Volgens ISOC is 5060 een van de standaardpoorten voor VoIP, dus hebben veel VoIP-toepassingen er last van dat die geblokkeerd is. “Deze belemmering is o.i. dan ook in strijd met de Telecommunicatiewet. Mocht KPN/Simyo nog altijd twijfelen: ze zijn van harte welkom voor een live demonstratie.”

Ook wat betreft de modems van Planet zijn de onderzoekers het niet met KPN eens. Volgens ISOC zijn bij veel van die routers meerdere poorten geblokkeerd, terwijl die niet op afstand zijn te voorzien van nieuwe firmware. Ze eisen dan ook duidelijkheid van KPN: “Zolang er geen actief innamebeleid is, blijft er een onbekend groot aantal modems in gebruik dat niet voldoet aan de wet."

"Het zou daarom goed zijn als KPN niet langer klantreacties afwacht maar volledige openheid verschaft over het blokkadebeleid bij haar routers over de afgelopen jaren. Vanaf 1 januari is het inlichten van klanten omtrent blokkades trouwens verplicht.”

KPN: geen nadere bewijzen

Van der Ham gaat zijn tests in de toekomst nog wat uitbreiden om ook resultaten met de app te verkrijgen voor andere poorten en andere providers. Wat betreft KPN's Simyo is hij nu al zeker: “Ik kan dus wel al vrij snel en stellig vaststellen dat poort 5060 geblokkeerd wordt op Simyo”.

KPN is afgelopen vrijdagochtend om een reactie gevraagd, maar pas dinsdagmiddag kwam er een reactie. De woordvoerder van KPN stelt nog steeds dat er niets aan de hand is: “We hebben geen nadere bewijzen gekregen, geen namen en rugnummers van de testen, waar we eerder al om vroegen.”

De beweringen van ISOC worden nu gestaafd door Van der Ham, maar KPN laat zich daardoor niet van de wijs brengen. “Wij weten niet waar die mijnheer Van der Ham van is. Bovendien kennen we zijn testen niet. Die staan niet op het YouTube-filmpje. Wij blijven erbij dat we op geen enkele wijze de wet overtreden aangaande netneutraliteit.”

Update: Reactie Simyo

Onno van der Poel, algemeen directeur van Simyo, reageerde woensdagochtend alsnog. Hij weet zeker dat de ISOC en de UvA verkeerde conclusies trekken: “Je krijgt op die poort 5060 een melding terug dat die dicht is, maar dat staat hij niet. We kunnen dat met onze technici laten zien aan de ISOC en de heer Van der Ham. Alle VoIP-diensten, zoals Skype en Viber, werken gewoon goed."

Volgens Van der Poel is het sowieso ook geen probleem van Simyo: “Het speelt niet exclusief bij Simyo want wij maken geen eigen instellingen in het netwerk. Dus een beschuldiging exclusief aan ons adres snijdt sowieso geen hout.”