Het uitbrengen van twee iPhones tegelijkertijd zorgt voorlopig nog niet voor kannibalisatie van het mobiele vlaggenschip van Apple. In de eerste weken van de verkoop van de nieuwe iPhones wordt de iPhone 5S tweemaal zo vaak verkocht als de iPhone 5C, zo meldt techblog All Things D op basis van onderzoek van Consumer Intelligence Research Partners (CIRP).

Is de iPhone 5C een slimme zet om de vraag naar de iPhone aan te wakkeren? Een goedkoper Apple-product stelt analisten voor een raadsel.

Uit de CIRP-gegevens over september 2013 blijkt ook dat Apple’s vorige high-end toestel de iPhone 5 een ietwat beter debuut kende als de 5S. Vorig jaar zorgde de iPhone 5-verkoop voor 68 procent van de verkopen, de 5S doet het dit jaar met 64 procent. De goedkopere variant iPhone 5C - een uitstapje voor Apple - tekent voor 27 procent, terwijl de ‘legacy’ iPhone 4S de resterende 9 procent pakt.

Klik voor groot De komende maanden moet blijken of de duurdere high-end smartphone het beter blijft doen. Dan worden de nieuwe iPhones ook in de tweede lichting landen verkocht, waaronder Nederland. In ons land zijn beide toestellen vanaf 25 oktober verkrijgbaar.