De huidige ophef over het antenneprobleem en de haperende nabijheidssensor (proximity sensor) van de nieuwe iPhone wordt toch wel vergeten. En dat kan al best snel. Wie weet er bijvoorbeeld nog van de MacBook-verkleuringen en de iMac-schermvlekken? Heeft Apple eerst ook ontkend, toen gesust en uiteindelijk opgelost. Vijf dingen die de iPhone 4 mee heeft, die de consument tot kopen drijven.

Publiek vergeet snel

De eerste iPhone is ook flink bekritiseerd en heeft toch een revolutie veroorzaakt. Op de smartphonemarkt en ook in de telecomwereld. Het heeft de lat hoog, heel hoog gelegd voor gebruiksvriendelijkheid en goed gebruik van het relatief kleine computerscherm van een telefoon. En het heeft de macht van de telecombedrijven over telefoonfabrikanten wat gebroken, in ieder geval voor Apple. En vervolgens heeft het de netwerken van de mobiele operators flink geteisterd, want gemakkelijk gebruik doet veel gebruiken.

En de kreten dan dat de iPhone 4 een hardwarefail van de eerste orde is? Ach, het is echt niet Apple's eerste. Het is de zoveelste. Dat wordt nogal eens vergeten. Wie weet er nog van de kromtrekkende G3 iBook-moederborden, wat ook optrad bij de latere G4-laptops (zowel de voor consumenten bestemde iBooks en de zakelijke PowerBooks)? Wie herinnert zich nog de G4 Cube, geestelijk voorloper van de Mac mini? (Ok, de Cube micro-desktop is wel geschrapt.) Wie is er nog boos over het verkleurende plastic van de MacBooks, precies op de plekken waar je handpalmen rusten bij het typen? Wie weigert er een iMac te kopen vanwege de schermvergeling die voor dat model Mac opspeelde?

Denk ook aan de oververhittende, vlam vattende en zelfs ontploffende iPhones (3G en 3G S). Daar was ook veel ophef over. Tot aan een kritische blik van hoog politiek niveau toe. Daar hoor je nu ook niks meer van. Dat is ook overgewaaid, vergeten. En ook daarbij, net zoals bij de iPhone 4, lag het volgens Apple aan de gebruiker.

Marginaal probleem

Bovendien, zoals wel vaker met zulke problemen, hoeveel mensen hebben er nu daadwerkelijk last van? Net een half procent heeft Apple gebeld om te klagen over signaalzwakte. Iets meer dan een op de tweehonderd gebruikers. En dat op het notoir slechte 3G-netwerk van AT&T.

Bedankt Steve, voor het gratis rubbertje, maar dat is hoogstwaarschijnlijk helemaal niet nodig. Zolang je het apparaat niet zo krampachtig in de hand houdt, is de antenne zelfs beter dan die van voorgaande iPhones. De antenne zou dus reden kunnen zijn juist voor een iPhone 4 te gaan!

App-voorsprong

Wat maakt of breekt een computerplatform? De beschikking van applicaties. Iets wat Apple zelf al jaren weet door zijn Mac-ervaring en wat ook Linux op de desktop parten speelt. De iPhone heeft wat dit betreft een enorme voorsprong. Qua aantallen; met zowel gratis als betaalde apps, met zowel frivole als nuttige/zakelijke apps, met zowel keus als uniformiteit.

Ja, Apple regeert de eigen app-winkel met ijzeren hand. De criteria van de ballotagecommissie voor de toelating van apps is en blijft vaag. En Apple kan plots apps alsnog weigeren, en ze dus wissen. Maar dat kan ook bij een open winkel van een open platform zoals die van Google.

En nog belangrijker: de app-winkel van Apple is relatief veilig! Juist door die strikte keuring vooraf. In plaats van een blik achteraf werpen, eventueel naar aanleiding van klachten. Liever een ommuurde tuin die lekker geborgen is dan een jungle zonder Tarzan of Steve Jobs die over ons waakt. Lijken veel gebruikers toch wel te vinden, gezien de verkoopcijfers van de iPhone en het succes van Apple's app store. Consumenten willen hun telefoon en de mogelijkheden ervan simpelweg gelijk gebruiken. En niet moeten configureren, beheren, en patchen, laat staan rooten om een soepelere werking te krijgen met een alternatieve of nog niet vrijgegeven firmware. Da's leuk voor 1 promille van de gebruikers.

Slimste smartphone

De iPhone 4 is ook veruit de meest geavanceerde en beste smartphone die er momenteel op de markt is. Ja, beter nog dan de iPhone 3G S. Zeggen diverse recensenten. En beter dan de diverse, ook indrukwekkende, Android-toestellen die de markt overspoelen. Zeggen ook verschillende reviewers. Het gebruiksgemak en de soepele bediening van Apple's smartphone waren al goed, maar de vierde generatie gooit daar nog een schepje bovenop. Mede dankzij Apple's eigen processor en flink meer geheugen in het apparaat.

Dus even los van dat antenneprobleempje. Wat door de Amerikaanse consumentenbond ook wordt gesteld. Die heeft de iPhone 4 eerst de hemel in geprezen, en vervolgens na het opduiken van het antenneprobleem het eigen onderzoek opnieuw en beter uitgevoerd. Daarbij erkennend dat er iets mis is met de ontvangst van het toestel - en dus ook met het eerdere eigen onderzoek.

Maar nog altijd concluderend dat de iPhone 4 een fantastisch toestel is. Zij het met een antenneprobleem. Wat Apple nu oplost met gratis rubber randjes, aanbieding geldig tot 30 september. Tot die tijd bestudeert het dit euvel nog verder. Ondertussen zal Apple al wel het probleem met de proximity sensor oplossen.

Nieuwste snufjes

Laat je ook niet teveel afleiden door kinderziektes zoals de antennekwestie. Ja, dat is een probleem, maar valt op te lossen. Met een rubber bandje, een hoesje, een al dan niet doorzichtige beschermingscase. Fraaie omhulsels die veel gebruikers toch al hebben voor hun 'preciousss', ook de versies vóór de nu gewraakte iPhone 4.

Want naast de vele apps, de makkelijke bediening en het fraaie uiterlijk heeft het nieuwe toestel meer. Apple legt de lat weer hoger met aanlokkelijke nieuwe snufjes. Zoals het zeer fraaie beeldscherm, los van het detail of dat zogeheten Retina Display nou wel of niet de resolutie van het menselijk oog haalt. Zoals de leuke, maar ook zeker nuttige functie als FaceTime, wat videobellen en -conferencing naar de massamarkt kan brengen. Wat Apple eerder al heeft gedaan voor mobiel internetgebruik.

En een snufje als het ogenschijnlijk misschien onbenullige van een gyroscoop, die wel hele nieuwe toepassingen mogelijk maakt. Wat de iPhone eerder al heeft gedaan met de gps-ontvanger en het kompas. Denk aan routeplanners, gecombineerd met locatiediensten, sociale netwerken, recensiesites en gerichte ads. Oh en dat alles wordt ook nog eens vergezeld van een langere batterijduur, terwijl meer functies bij mobiele apparaten vaak juist ten koste gaan van de werkduur tussen de oplaadmomenten.

Bonus: Apple!

En vergeet niet een van de belangrijkste redenen waarom mode succesvol is: het merk. 'The brand', in paarse-broeken-speak. Vergis je namelijk niet; Apple is eigenlijk al een tijd geen computerproducent meer en ook niet zozeer een fabrikant van consumentenelektronica. Het is een designbedrijf dat mode maakt, gewilde mode.

Begonnen met de oorspronkelijke, kleurrijke iMacs, doorgezet met bijvoorbeeld de iPod, en nu geprolongeerd met de revolutionaire iPad en de magische iPhone 4. Of waren die kenmerken van die twee Apple-apparaten nou andersom? Hoe dan ook, het bedrijf van Steve Jobs maakt mooie dingen met gedurfd design, waar consumenten voor vallen. Waar die gebruikers volgens sommige berichten ook aantrekkelijker van worden.

Bezie ook de reacties op nare negatieve stukjes van ongelovigen, die het wagen te twijfelen aan de pracht en de glorie. De kracht van het 'reality distortion field' van Apple-ceo Steve Jobs blijft onverminderd geldig. Een ander zou weggehoond worden voor het - letterlijk - afplakken van het eigenlijke probleem. Maar de beschermhoezen van Apple zijn natuurlijk modieus. En nu gratis!