Een even simpele als geniale oplossing voor cybersickness of simulatorziekte, die vooral gebruikers van VR-brillen als Oculus Rift treft. Die narigheid blijkt voor een belangrijk deel te komen doordat de ogen (en dus de hersenen) geen visueel ankerpunt meer hebben in een druk bewegende virtuele wereld.

Onderzoekers van Purdue University projecteerden daarom een virtuele neus midden onderaan het VR-scherm, aan de rand van het blikveld, waar normaliter onze echte neus zit. Proefpersonen die deze "nasum virtualis" kregen werden veel minder (snel) misselijk en duizelig, meldt Ars Technica.

De virtuele neus van Purdue University

Het is nog een klein onderzoek en de resultaten leveren veel nieuwe vragen op. Werkt het nog beter als de virtuele neus op je eigen neus lijkt? Treedt dit effect ook op, mogelijk zelfs beter, met een ankerobject elders in het blikveld? John Carmack, CTO van Oculus, heeft in elk geval al aangegeven met het fenomeen aan de slag te willen gaan.

Lees ook:

Illusie Oculus Rift ijlt na in je brein Wat is cybersickness?