Klanten van KPN en haar mobiele dochters in Frankrijk en Monaco kunnen nog altijd geen gebruik maken van hun afgenomen KPN-diensten. De mobiele storing in het signaleringsverkeer blijkt dusdanig complex dat ook na 4 dagen nog geen oplossing is gevonden.

Al sinds zaterdagochtend 09.30 is het voor KPN-, Simyo-, Telfort- en Hi-klanten niet mogelijk om te bellen, sms’en en internetten via roaming. KPN spreekt van een unieke internationale netwerkstoring, waar zijn Franse partners SFR en Bouyguest Telecom ook last van hebben, en die bovendien door de huidige drukte in Frankrijk wordt verergerd.

Signaleringsverkeer blijft boosdoener

Oorzaak is nog altijd het niet werkende signaleringsverkeer, die zaterdag alle klanten in het buitenland trof. Dat buitenlandse netwerk controleert of mobiele telefoons die de grens passeren of zij KPN-klant zijn en van welke diensten zij gebruik kunnen maken. Vanwege het ontbreken van het juiste signaal worden KPN-klanten momenteel niet herkend.

Ook communiceren de partnernetwerken in Frankrijk, die van SFR en Bouyguest Telecom aan de ene kant, en KPN aan de andere kant, al dagenlang niet met elkaar. De Nederlandse mobiele provider spreekt dan ook van een complexe internationale storing.

“Dit is echt een unieke samenloop van omstandigheden. Dit type storing tijdens zo’n drukke periode in Frankrijk en Monaco, die ook nog eens zo complex is op te lossen vanwege verschillende haperende netwerken”, zegt KPN-woordvoerster Patrice Hijsterborg in een reactie aan Webwereld.

Elke minuut mislukte aanmelding

De huidige drukte van Nederlandse KPN-klanten in Frankrijk verergert de situatie. Hijsterborg: “Elke ingeschakelde individuele telefoon meldt zichzelf automatisch aan. Vanwege het ontbreken van een werkend signaleringsverkeer gebeurt dat nu elke minuut weer. Dat zorgt momenteel voor een vloedgolf aan mislukte aanmeldingen."

"Zaak voor ons is om het herstel van alle klanten in één keer goed te doen. Dus geen tijdelijk herstel van een kwartier maar volledig operationeel. Daarbij zijn nu meerdere buitenlandse partijen betrokken.”

KPN kijkt naar schadevergoeding

Het oplossen van de Franse storing heeft volgens KPN momenteel de eerste prioriteit. Maar inmiddels wordt er ook nagedacht over een compensatie voor getroffen klanten, zo laat de KPN-woordvoerster desgevraagd weten. “Naar een schadevergoeding gaan we zeker kijken. Maar alles moet het eerst weer doen, dit is voor onze klanten nu het belangrijkste.”

Ondertussen blijft het handmatig inschakelen van provider Free Mobile voor een deel van de klanten een alternatief. Free biedt met name dekking in dichtbevolkte gebieden en de Cote d'Azur. KPN-klanten die last hebben van de storing kunnen op deze website controleren of zij Free kunnen gebruiken.