360 is donderdag onthuld door Vodafone, 's werelds grootste mobiele operator. Een van de onderdelen daarvan is een adresboek dat telefoonnummers integreert met contacten op sociale netwerken. Gebruikers kunnen 360 zowel vanaf de computer (pc en Mac) op 360.com als de telefoon benaderen en wijzigen.

In de 360-dienst zitten ook kaarten, muziek en een applicatiewinkel met onder meer games. Een vroege versie van de dienst, genaamd MyWeb, wordt al sinds juli in Vodafone-winkels meegeleverd met de Nokia N96. Voor de interface van 360 gebruikt Vodafone LiMo, een Linux-distributie.

Vodafone 360 zal voor de Kerst in acht Europese landen, waaronder Nederland, verschijnen. Volgend jaar brengt Vodafone 360 uit in opkomende markten als India, Zuid-Afrika en Turkije.

Samsung en Nokia

Vodafone 360 wordt bij de lancering voorgeïnstalleerd meegeleverd met twee toestellen van Samsung en vier van Nokia. Vodafone stelt de dienst ook als download beschikbaar wordt gesteld voor bestaande klanten van 10 toestellen.

De People Service, het adresboek in de cloud, wordt ook aangeboden aan klanten van andere operators. Bij de lancering zegt Vodafone 100 toestellen te ondersteunen voor de People Service. Voor de iPhone en Android worden losse applicaties ontwikkeld, schrijft iPhoneclub.nl.

'Klanten binden'

Vodafone hoopt met 360 meer klanten aan zich te binden, en meer abonnees te verleiden tot een data-abonnement en betaalde online diensten. Volgens ceo Vittorio Colao van Vodafone is er op dat gebied nog heel wat te winnen, aangezien slechts 10 à 15 procent van de Vodafone-klanten een smartphone bezit. "85 procent van onze klanten zit nog niet in de fantastische wereld van data."

Pieter Knook, Vodafone's directeur Internetdiensten over 360: