Gisteravond meldde de operator dat het netwerk weer 'volledig in gebruik was'. Alhoewel het daadwerkelijke euvel, de falende signaling gateway, slechts relatief korte tijd duurde, heeft de overlast dus anderhalve dag geduurd. Door de uitval ontstond er een gigantische datafile, die na het stapsgewijs herstellen van het netwerk moest worden weggewerkt. Daardoor duurde het tot gisteravond voor alle verbindingen weer naar behoren werkten.

“De netwerkspecialisten van Vodafone hebben zonder onderbreking met partners en leveranciers samen aan een oplossing gewerkt. Op dit moment is ons netwerk weer stabiel en we blijven dit nauwlettend volgen. Met man en macht zetten wij ons in voor de bereikbaarheid van klanten. Wij vinden het heel vervelend dat onze klanten hierdoor getroffen zijn. Gelukkig zijn we weer in staat de service te kunnen bieden, die men van ons gewend is”, meldde Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland gisteravond.

Oorzaak onbekend

Een woordvoerder van Vodafone bevestigt dat die situatie vrijdagochtend nog niet veranderd is. "Alle systemen werken naar behoren, maar onze technici zoeken nog steeds naar de oorzaak van de storing." De woordvoerder kan niets zeggen over de redundantie van de gateways. Ook commentaar op het mogelijk aflaten van het failover-systeem, het reservesysteem bij netwerkfalen, moest hij schuldig blijven.

Behalve dat veel abonnees verstokt waren van mobiel contact, bleven de Connexxion trams in Utrecht bijna een dag in de remise. De communicatie met de verkeerscentrale loopt namelijk via het Vodafone-netwerk, en daarom was het volgens de vervoerder niet veilig om de trams de stad in te sturen. Gistermiddag gingen de trams weer rijden.