De speciale breedbandrouters geven gebruikers een lokale verbinding voor hun mobiele telefoons. De toestellen krijgen dan een 3G-verbinding naar de femtocell-gateway, die de adsl- of kabelaansluiting van de abonnee gebruikt om het telefoon- en 3G-dataverkeer af te handelen.

Dit kan helpen voor gebieden met slechte dekking, maar kan ook veel kosten schelen. Dat laatste is niet alleen voor de eindgebruiker. Femtocell ontlast ook de kostbare - en steeds zwaarder belaste - 3G-netwerken van de telecomaanbieders.

Alleen op Britse markt

Vodafone heeft femtocell-stations vorig jaar juni al geïntroduceerd in Groot-Brittannië. Het was daarmee de eerste in Europa. Het bedrijf is sinds deze maand één van de drie iPhone-leveranciers in Groot-Brittannië. Nu begint het een Britse marketingcampagne, vergezeld van een prijsverlaging, meldt de Britse ict-nieuwssite The Register. Het blijft voorlopig echter voorbehouden aan dat land; Vodafone Nederland heeft geen plannen om het lokale belstation hier op de markt te brengen.

"Vodafone Nederland volgt de introductie van Sure Signal (voorheen Vodafone Access Gateway) door Vodafone UK met veel belangstelling", meldt woordvoerster Geeke van der Sluis van Vodafone Nederland. De femtocell-gateway die het bedrijf biedt op de Britse markt ondersteunt tot 32 telefoonnummers en verbindingen voor vier toestellen tegelijk.

"Wij kijken voornamelijk naar de reacties op het concept van Vodafone-klanten in Groot-Brittannië en hoe het kan worden toegepast op de Nederlandse markt. Er zijn op dit moment nog geen concrete plannen voor introductie van een gelijksoortig product in Nederland."

Soms voor zakelijk

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen femtocell-gateways zijn in Nederland. Het wordt namelijk wel gebruikt als noodmaatregel. "Op dit moment wordt door Vodafone Nederland femtocell-apparatuur incidenteel ingezet voor de zakelijke markt", geeft de woordvoerster aan. "De femtocell-apparatuur wordt gebruikt om, in situaties waarin de dekking van specifieke zakelijke klanten niet optimaal is, de dekking te verbeteren."

Lang geleden heeft Ericsson al wel een eigen systeem uitgebracht dat soortgelijke functionaliteit bood; mobiele telefoons thuis verbinden met een lokaal belstation van de consument zelf. Dat betrof toen nog de vaste telefoonlijn. Dit systeem werkte echter alleen met apparatuur van die fabrikant, zowel wat betreft de telefoontoestellen en de lokale gateway als wat betreft de netwerkapparatuur bij de provider.