De telecomaanbieder brengt dit met de mededeling dat het zijn fair use policy afschaft voor nieuwe klanten en daarmee dataverbruik transparant maakt. Dit geldt voor zowel consumenten als voor zakelijke gebruikers en voor klanten die hun abonnement verlengen. De wijzigingen voor consumenten gaan op 6 september in, terwijl zakelijke klanten in oktober de nieuwe databundels krijgen.

Niet aankunnen

Volgens Vodafone Nederland zijn de databundels waar het mee komt, ruimer dan de huidige fair use policy (FUP). Die vergelijking geldt echter voor de limiet van 1 GB voor de duurdere bundel.

Het tot op heden geldende fair use-beleid stelde dat klanten met hun mobiele internetgebruik niet meer netwerkverkeer mochten verbruiken dan tien keer het gemiddelde verbruik van alle gebruikers. "De hoogte van de FUP blijkt voor klanten echter niet transparant", stelt Vodafone. De exacte grens fluctueert namelijk.

Vodafone voert zelf nog een reden aan voor het overstappen op databundels. "Daarbij maakt de sterke groei in dataverbruik de FUP op termijn onhoudbaar." Telecombedrijven voeren wel vaker het grote en sterk stijgende dataverbruik aan als reden voor het verhogen van prijzen, het afknijpen van netwerkverkeer of het afschaffen van verbruiksregels. KPN heeft voor de zomer al aangekondigd van flatrate mobiel internet af te stappen.

Datalimiet

De databundels die hiervoor in de plaats komen, hebben elk vaste grenzen voor het maximum aan netwerkverkeer. Die limieten liggen op 250 megabyte (voor 26,50 per maand) of op 1 gigabyte (vanaf 29,50 per maand), afhankelijk van het abonnement. Klanten die boven de limiet van hun bundel uitkomen, moeten extra betalen of kunnen een zogeheten Internet Extra-databundel aanschaffen. Het zogeheten buitenbundeltarief is 30 eurocent met 10 MB of 10 euro per 1 GB.

Klanten die nu nog op een bestaand abonnement zitten, worden in theorie wel geraakt door de nieuwe datalimieten. De faire use-limiet wordt immers bepaald op basis van het gemiddelde verbruik van alle Vodafone-klanten. Door de introductie van databundels kan dat gemiddelde fors omlaag gaan.

Transparantie

Het dataverbruik valt in te zien via de klantenservice. Voor zakelijke gebruikers gebeurt dat via de beheerder van het telecomcontract. Zodra de datalimiet in de bundel wordt bereikt, krijgt de eindgebruiker automatisch een sms met een melding daarvan.

Over-the-air (OTA) updates voor het mobiele besturingssysteem, zoals Android, maar ook updates van de operator zelf vallen ook onder het nieuwe dataregime, bevestigt Vodafone desgevraagd. "Daar kunnen we geen onderscheid in maken", aldus de woordvoerder.

Directeur consumentenmarkt Bart Hofker van Vodafone Nederland verklaart het nieuwe beleid: "Wij vinden dat er een eerlijke verdeling moet zijn van de capaciteit en dat het voor iedereen duidelijk moet zijn wat ze tegen welke prijs kunnen verbruiken."

Duurder bellen per minuut

Verder voert Vodafone nog twee veranderingen door, die alleen voor consumenten gelden. Het rond gesprekskosten voortaan af op hele minuten. Voor Sim Only-abonnementen is dit in februari dit jaar al ingevoerd. Deze strategie is omstreden, omdat dit een verkapte prijsverhoging is van gemiddeld 30 procent, berekende telecomvergelijker Bellen.com eerder. Met een abonnement betekent dat dus, afhankelijk van het belgedrag, gemiddeld 30 procent minder bellen binnen eenzelfde bundel als voorheen.

Daarnaast introduceert de operator een betaalde klantenservice. Daarbij krijgen klanten direct hulp van een supportmedewerker. Dat kost vanuit Nederland voor 45 eurocent per gesprek, ongeacht de duur. De gratis support wordt beperkt tot een self-service menu waarbij de klant bijvoorbeeld extra diensten kan aanschaffen.