Het kan je wel of niet interesseren of een Android-update de functies van Android of interfacewijzigingen bevat, maar zulke elementen zijn niet alles wat een OS-versie met zich meebrengt. Nieuwe Android-versies bevatten bijna altijd belangrijke verbeteringen onder de motorkap, samen met belangrijke verbeteringen op het gebied van beveiliging en privacy, dingen die verder gaan dan de kleine fixes in die afzonderlijke maandelijkse patches naar voren worden gebracht. Ze introduceren ook zowel uitbreidingen en beperkingen van API's, die het mogelijk maken dat apps van derden kunnen communiceren met je telefoon en gegevens en een verscheidenheid aan geavanceerde functies kunnen uitvoeren.

Neem bijvoorbeeld Pie: Afgezien van de mooiere UI-elementen, zijn er ook aanzienlijke verbeteringen achter de schermen doorgevoerd. Apps op een Pie-telefoon zijn in staat om minder geheugen te gebruiken, energiezuiniger te zijn en sneller te laden dan wat eerdere Android-versies hebben toegestaan.

Pie biedt app-ontwikkelaars ook uitgebreide toegang tot Google's neural networktechnologie voor geavanceerde vormen van machine learning en het introduceert een slimmer systeem voor gegevensbeheer waarmee apps alleen gegevens vooraf kunnen instellen wanneer de netwerkomstandigheden optimaal zijn. Het ondersteunt een nieuwer Wi-Fi-protocol dat ook een effectievere lokalisatie binnenshuis mogelijk maakt, een geavanceerd systeem van beeldverwerking en compressie dat elke ontwikkelaar kan gebruiken.

Oh, en laten we niet alle privacy- en veiligheidsmaatregelen van Pie vergeten: Android 9 beperkt hoe en wanneer een app toegang kan krijgen tot de camera, microfoon en sensoren op de achtergrond; het introduceert een effectievere encryptie voor alle gegevens waarvan Google een back-up maakt en het voegt tools op systeemniveau toe die zorgen voor meer privacy met onder andere netwerkverbindingen, een betere bescherming tegen onveilig verkeer en een betere bescherming van je unieke apparaat-ID, enzovoort.

En dat is niet alles, de Android Oreo release van vorig jaar bevatte ook een heleboel belangrijke verbeteringen op het gebied van privacy en veiligheid, samen met Android's eerste vorm van native autofill functionaliteit voor wachtwoordmanagers en een krachtig systeem voor het controleren van app meldingen.

Dit soort verbeteringen zijn niet de leukste onderwerpen om over te praten, maar ze zijn enorm belangrijk voor de dagelijkse werking van een smartphone, misschien wel belangrijker dan de meeste nieuwe features die de neiging hebben om onze aandacht te trekken. En hoewel de meeste mensen die een smartphone kopen dit alles misschien niet begrijpen of zelfs geen aandacht besteden aan de softwareversie van hun telefoon, is er een verschil tussen onwetendheid en werkelijke geïnformeerde onverschilligheid.

Voor de overgrote meerderheid van de smartphone-eigenaren is het eerste de factor die een rol speelt. Eenvoudig gezegd, upgrades doen er toe en daarom kijken wij regelmatig in hoeverre fabrikanten updates doorvoeren. En toch heeft de langetermijnvisie van software de neiging om de minste aandacht te krijgen - niet in het minst omdat de meeste bedrijven die onze apparaten maken, niet willen dat we er niet over nadenken. (Goh, waarom zou dat zijn?)

Met het open karakter van Android en de mate van diversiteit die dat mogelijk maakt, zullen Android OS-upgrades nooit volledig consistent zijn op alle apparaten. Is dat erg? Niet per se, maar het is wel iets om over na te denken.

Natuurlijk is het altijd een beetje zoeken naar de juiste balans om te beslissen welk apparaat voor jou geschikt is. Voor sommige mensen kunnen bepaalde factoren - de aanwezigheid van uitbreidbare opslag, een bepaalde ontwerpstijl, de aanwezigheid van de koptelefoonaansluiting - echt een hogere prioriteit hebben dan tijdige en betrouwbare ondersteuning van software na de verkoop. Daar gaat het om, en er is niets mis mee om zo'n weloverwogen beslissing te nemen.

Lees ook: De beste smartphones van dit moment

Maar als je jezelf misleidt in het denken dat upgrades er niet toe doen (of dat bedrijven die ze behandelen als mosterd na de maaltijd en ze pas ruim een half jaar na de release aanbieden op de een of andere manier te rechtvaardigen is) dan houd je jezelf voor de gek.

Uiteindelijk kunnen alleen de smartphonebouwers beslissen hoeveel aandacht zij willen schenken aan de ondersteuning na de verkoop en hoe ze ons willen behandelen. Hoe graag we dat ook willen, jij en ik (en zelfs Google) hebben geen controle over wat deze bedrijven doen of hoeveel prioriteit ze geven aan ondersteuning na de verkoop. Het enige wat we kunnen doen, is onszelf informeren over hun praktijken, beslissen of we bereid zijn dit beleid te accepteren in ruil voor prachtige, betaalbare hardware, en vervolgens onze toekomstige aankoopbeslissingen daar vanaf te laten hangen. (Of jezelf leren je apparaat te flashen en deze zelf up-to-date te houden).

Lees ook: Zo flash je je Android-apparaat

Met andere woorden, we zijn misschien niet in staat om Android-fabrikanten het beter te laten doen, maar we kunnen ons wel informeren over hun strategieën en gedrag.