De veiling van de vergunningen voor de 2.6 GHz band vindt eind april plaats. Het ministerie van Economische Zaken heeft negen bedrijven toegelaten. Die partijen azen op de zeer gewilde frequenties die bruikbaar zijn voor onder meer Wimax en LTE. De veiling is namelijk technologieneutraal, ondanks de eerder algemeen gebruikte aanduiding 'Wimax-veiling'.

Officieel zijn de bieders anoniem tot de veiling is afgelopen, maar duidelijk is dat de bestaande operators KPN, T-Mobile en Vodafone meedoen. Daarnaast heeft EZ als expliciete eis dat er nog drie nieuwkomers op de mobiele markt komen, die daardoor mogelijk flink wordt opgeschud.

Van die nieuwkomers heeft kabelbedrijf Ziggo heeft al tegenover Webwereld losgelaten mee te willen doen. Daarnaast kunnen we waarschijnlijk de volgende aanvinken: de andere grote kabelaar UPC, provider Tele2, Wimax-aanbieder Worldmax en semafoon (pieper, pager) operator Callmax. Maar wie is de nog geheime negende bieder? Vijf partijen met middelen, motief en gelegenheid.

Belgacom

Het door 'Calimero' KPN beklaagde staatsmonopolie van onze Zuiderburen. Belgacom heeft een zak met geld, een riante positie op de thuismarkt en heeft in Nederland nog de isp Scarlet. Een niet bepaald grote internet provider, maar eentje die wel een bekende naam is op de Nederlandse markt. Dat scheelt weer moeite om als nieuwkomer iets onder geheel nieuwe naam aan de man te brengen.

Telefónica

Een opvallend vervolg op de mislukte overnamedans van enkele jaren geleden. Toen wou het Spaanse Telefónica de concurrent KPN kopen om daarmee in één klap aanwezig te zijn op de Nederlandse markt. De huidige eigenaar van O2 heeft twee jaar terug nog voor een oppepper van KPN's beurskoers gezorgd toen er geruchten kwamen dat er opnieuw overnamegesprekken zouden zijn.

En O2 is al groot aanwezig in Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland. Naast Oost-Europese landen als Tsjechië en Slowakije. Telefónica zelf zit natuurlijk al in Spanje, buurland Portugal en grote landen in het Spaanstalige Zuid-Amerika. Nederland is nog een gat op de kaart voor Europese marktverovering.

Klinkt speculatief? Is het niet; Telefónica heeft net openlijk een strategie aangekondigd (pdf) om binnen drie jaar wereldwijd marktleider te worden voor communicatie in de digitale wereld. Het noemt daarbij ook expliciet mobiele telefonie. Natuurlijk streeft elk bedrijf ernaar marktleider te worden, maar Telefónica heeft naast intenties ook goede winstcijfers geboekt (pdf) over recessiejaar 2009.

Telecom Italia

Het moederbedrijf van BBned en Alice. Het bedrijf dat dsl-provider Alice in het leven heeft geroepen om de consumentenmarkt te bedienen, maar vooral om de eigen 'overtollige' netwerkcapaciteit te gelde te kunnen maken. Hoe dat zit? Door de inlijving van diverse grote internet providers, zoals XS4ALL door KPN, is er minder netwerkverkeer voor het netwerk van Telecom Italia. XS4ALL-moeder KPN handelt het verkeer van die eigen dochter natuurlijk af via het eigen netwerk.

BBned, die andere dochter van het Italiaanse telecomconcern, heeft zich recent al geroerd waar het expansie op de Nederlandse markt betreft. Zo pleit de dsl- en glasvezelaanbieder vóór overheidssteun voor breedbandprojecten, terwijl de kabelbedrijven net als de Opta en NMa tegen zijn. Een logische manier om de kabelconcurrentie te omzeilen is natuurlijk mobiel breedband.

BBned staat al wel enige tijd min of meer in de etalage. Maar bij gebrek aan interesse heeft het moeder bedrijf besloten er toch voor te gaan. De in juni aangetreden nieuwe, Italiaanse topman heeft al aangegeven de positie op de Nederlandse markt te willen verstevigen én daarbij multi-access aanbieder te zijn.

Dexcom

Pardon, wie? Dexcom Holdings dus, het moederbedrijf achter de winkelketens Dixons, Dynabyte en T for Telecom. Bovendien heeft het bedrijf al eens een poging gewaagd op de mobiele telecommarkt. Dat was van korte duur, want de virtuele operator (mvno) met de welluidende naam My Dad's Phone Company heeft het bijltje erbij neergegooid. "Wij betreuren dat wij genoodzaakt zijn om onze dienstverlening te staken en willen al onze klanten bedanken voor het in My Dad's Phone Company gestelde vertrouwen", meldt de nagenoeg uitgeklede website.

Wat er is gebeurd? Misschien klem komen te zitten tussen de reguliere telecombedrijven en de andere virtuele operators. Waarschijnlijk ook last gekregen van de opkoop van grote mvno's Ortel en daarvoor al Debitel door KPN. Waarna de prijzen flink omhoog zijn gegaan, niet alleen voor consumenten.

Maar Dexcom heeft geld en via de winkelketens Dixons, T for Telecom en Dynabyte al een zeer uitgebreid verkoopkanaal klaar liggen. Bovendien verkopen die winkels nu al de benodigde hardware voor mobiele telefonie en internet. Dus een eigen licentie voor LTE of Wimax kan de verkoop daarvan weer aanzwengelen. Een win-win situatie.

Laten we in elk geval hopen dat ze niet het merk My Dad's Phone Company weer uit de kast halen, maar mikken op Dexcom of desnoods een van de winkelmerken. Het concern heeft wel nog een suikeroom nodig om een volwaardige operator te kunnen worden. Wellicht BT? Daar deed Dexcom-oprichter Richard Emanuel al in 1999 goede zaken mee.

Google

Ok, niet echt een waarschijnlijke kandidaat. Maar wel een rijke partij die er veel aan gelegen is om internettoegang, zowel breedbandig als mobiel, naar de massa te brengen. Vergeet niet: in de Verenigde Staten heeft Google in 2008 al een bod uitgebracht in de Amerikaanse veiling van frequenties voor mobiel breedband. Het was Google niet daadwerkelijk te doen om eigen frequentieruimte, maar het bedrijf heeft zo wel de boel aangejaagd en openheid afgedwongen. Ook daarna heeft de internetreus zich nog geroerd met mobiele plannen. Bovendien pompte het 500 miljoen dollar in Wimax-provider Clearwire.

Anno 2010 zet Google zwaarder in op telecom, waaronder nadrukkelijk ook mobiel. Ceo Eric Schmidt wil de sust de onrust bij operators met de mededeling dat hij een symbiotische relatie voor zich ziet. Dat is dan wel een samenwerking waarbij de telecombedrijven moeten zorgen voor netwerken die aan bepaalde minimale eisen voldoet. Net zoals Google eisen neerlegt met het voorbeeld van de eigen smartphone Nexus One. Vergeet niet: de desktop-pc is over 3 jaar irrelevant. Voorspelt Google, maar ook ict-marktvorser Gartner. Dus Nederland als bruggenhoofd voor de mondiale mobiele ambities van Google, waarom niet?

Wie denk jij dat de negende kandidaat in de 2,6 GHz-veiling is? Stem op de peiling in de rechterkolom.