"WiMAX zal wel een rol spelen, maar het is een veel kleinere rol dan veel WiMAX-spelers nu zouden accepteren. Het schiet tekort voor de grootse visie dat het een breedbandtechnologie is voor de massamarkt in opkomende markten", zegt analist Angel Dobardziev van onderzoeksbureau Ovum.

Het onderzoeksbureau Ovum stelt dit in een nieuw rapport over WiMAX in zogeheten opkomende markten. De gedachte is dat WiMAX juist in dergelijke ontwikkelingslanden een voorsprong kan nemen doordat er nog maar weinig telecominfrastructuur aanwezig is. Telecomaanbieders hebben dus nog geen grote belangen - investeringen - in bestaande technologie, zoals 2G of 3G.

Beperkingen

Het rapport 'WiMax in emerging markets: the opportunity assessed' haalt die aanname onderuit. Ovum somt een reeks beperkende factoren op waardoor WiMAX een niche-technologie blijft, ook in opkomende markten. Het legt het in stedelijke gebieden af qua zowel kosten als bereik tegen reguliere telecomtechnieken, aldus Ovum. Groot struikelblok is ook de prijs voor consumentenmodems. DSL- en HSPA-apparatuur worden op veel grotere schaal geproduceerd en is daardoor goedkoper.

Vanwege de relatief beperkte dekking zal WiMAX ook beperkt blijven tot stedelijke gebieden. Daar moet het concurreren met zowel DSL als HSPA, maar in enkele gevallen ook met glasvezel. Analist Angel Dobardziev van Ovum ziet dat de komende vijf jaar niet omslaan. De concurrentie zal daar zelfs toenemen.

Vast en mobiel

Hij voorspelt dat de draadloze netwerktechnologie voor grotere afstanden tegen 2014 goed is voor een magere 5 procent van de 1,5 miljard telecomaansluitingen die er dan in opkomende markten zijn. Dat betreft zowel vaste als mobiele verbindingen.

Van WiMAX bestaat er ook een vaste en mobiele variant. Bij eerstgenoemde zijn zendmast en gebruiker draadloos met elkaar verbonden, maar elk op een vaste locatie. Bij de tweede kan de gebruiker het draadloze netwerk ook mobiel gebruiken.

Veel kleintjes

Ovum voorspelt wel een groot aantal kleine WiMAX-netwerken. "Tweederde van de ruim 300 WiMAX-netwerken die er wereldwijd zijn, bevinden zich in de opkomende markten Afrika, Azië, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika." De meeste operators van die netwerken hebben volgens Dobardziev slechts duizenden, hooguit tienduizenden, klanten.

De planning was om eind 2009 in de honderdduizenden te zitten qua klantenaantal. Het Russische Scartel is de eerste die de grens van 100.000 abonnees heeft gehaald. Tweede is het Maleisische Packet One dat 80.000 klanten heeft. Beide bedrijven hebben die aantallen in augustus bereikt. Ovum voorspelt dan ook een flinke consolidatie in de komende twee tot drie jaar. Reguliere telecomaanbieders zullen sommige WiMAX-operators overnemen, andere zullen failliet gaan.