Begin 2008 voorspelde analistenbureau Forrester nog dat de veranderingen door web 2.0 applicaties en sociale netwerken zo diep in de bedrijfsstructuur zouden doordringen dat bedrijven niet meer zonder zouden kunnen. Het zou zelfs een must zijn. In 2008 is deze voorspelling niet uitgekomen.

Afgelopen jaar is er vooral meer bekendheid gekweekt over de mogelijkheden van deze relatief nieuwe tools in bedrijfsstructuren. Veel it-managers hebben geen vrtrouwen in de nieuwe technieken en toepassingen omdat ze te onveilig zouden zijn. Ook moesten veel bedrijven nog bekend worden gemaakt met het idee.

Acceptatie groeit

"In het begin vroegen bedrijven af wat het was. Zijn het alleen maar tieners die online flirten en video's uitwisselen? Die fase is voorbij. Nu willen bedrijven het proberen", zegt Jeffrey Mann, Vice President Research van analistenbureau Gartner, tegenover Webwereld. Maar dat zijn alleen de bedrijven geweest die het echt wilden. "Nu wordt gekeken of er een breder draagvlak voor gecreëerd kan worden voor het gebruik van scoiale bedrijfsnetwerken en 2.0 applicaties."

Mann ziet dat de acceptatie groter wordt en dat bedrijven dergelijke software steeds normaler gaan vinden. "Nu zijn er meer bedrijven die zien dat het voordelen en nadelen heeft maar zich afvragen: hoe kunnen we de voordelen vergroten en de nadelen vermijden?"

Proeven en ruiken

Een zelfde ontwikkeling ziet Rene Jansen van het Nederlandse Winkwaves, hij ontwikkelt sociale platformen voor bedrijven. Zijn dienst Kenniscafé startte in augustus dit jaar. "Het jaar 2008 ging om het proeven en ruiken aan kleine initiatieven. De vraag was: 'Wat kan web 2.0 nou eigenlijk betekenen voor organisaties", legt Jansen uit. "Je ziet in 2008 deels succesverhalen en deels zie je dingen die dus niet werken. Daar is een hoop van geleerd."

Het jaar 2008 was dus nog experimenteel voor 2.0 bedrijfsapplicaties. Jansen denkt dat deze markt in 2009 volwassen gaat worden. Er ontstaan steeds meer sociale platformen die op grote schaal ingezet kunnen worden door bedrijven, legt Jansen uit. Hij denkt ook dat de economische crisis een erg interessante periode is om met dit soort software aan de gang te gaan.

Last van crisis?

Volgens Jansen gaat het argument dat in tijden van crisis er door bedrijven minder wordt besteed aan nieuwe software niet op: "Wij merken eigenlijk eerder het omgekeerde. In deze tijd is het belangrijk om te werken aan identiteit en groepsgevoel. Het aardige is dat je voor tien a vijftienduizend euro leuke projecten kan doen op dit gebied. Terwijl traditionele ict-projecten tonnen of zelfs miljoenen kosten." Volgens Jansen zijn er genoeg bedrijven die niet voor de conservatieve koers kiezen maar de situatie juist omdraaien en vooruit blijven kijken.

Gartner-analist Mann ziet dat in 2009 de sociale software voor bedrijven voet aan de grond gaat krijgen. Maar hij analyseert in tegenstelling tot Jansen een terugval door de financiële crisis. "Vooral in de consumentenmarkt maar ook in de enterprise 2.0 zal zo'n terugval komen. Er is minder geld beschikbaar dus er zullen heel wat afvallers en overnames zijn. Dat zien we nu al", legt Mann, uit doelend op bedrijven die sociale software voor bedrijven aanbieden. Vooral kleine bedrijven zouden hier last van hebben.

Nederland koploper

In de Nederlandse markt zullen er volgens Mann steeds meer sociale platformen worden ingezet door de bedrijven. Volgens de analist wordt dit vooral geschaard onder de noemer 'het nieuwe werken'. Als voorbeelden van bedrijven die al inspelen op deze manier van werken geeft hij Rabobank en Microsoft Nederland.

Nederlandse bedrijven zouden sneller zijn dan andere Europese landen met het invoeren van sociale applicaties: "Dat heeft te maken met de Nederlandse werkcultuur, er wordt veel overlegd op een egalitair niveau. Maar ook zeker met de infrastructuur, het dichtslibben van de wegen en de transportproblemen."

Nederland heeft behoefte aan flexibele tijden en 'flexibele kantoren' en ook thuiswerken wordt steeds meer gedaan. Vandaar dat Nederland voorloopt op het gebied van 2.0 bedrijfsculturen, aldus Mann. Web 2.0 software kan bij uitstek dit nieuwe werken faciliteren.