We genieten van onze nieuwe iPhone XS'en hier, maar dat geldt niet voor iedereen die zo'n smartphone heeft aangeschaft. Net als bij vrijwel iedere nieuwe iPhone die uitkomt speelt er een aantal technische issues bij een klein deel van de gebruikers. De drie meest voorkomende zijn het selfiecamera-issue bekend als 'beauty gate', afwijkingen met opladen en problemen met de prestaties van draadloze verbindingen.

1. Beautygate

De meestvoorkomende klacht is dat de camera voor op de iPhone XS een schoonheidsfilter toepast op selfies. Gebruikers klagen dat selfies van die camera de huid glad strijken, waardoor je een plasticachtig barbiepoppenuiterlijk te zien krijgt op foto's en dat de XS de kleurtonen bewerkt om de huid te laten gloeien. Blijkbaar gebeurt dit alleen als de camera voorop een gezicht detecteert.

Sommige gebruikers menen dat dit het gevolg is van de nieuwe Smart HDR-feature, terwijl anderen opmerken dat het uitschakelen van deze feature geen effect heeft op het issue. We hebben zelf enkele tests uitgevoerd en er is duidelijk iets vreemds aan de hand. Kijk eens naar deze drie afbeeldingen:

De linkerfoto is gemaakt met de camera aan de voorzijde van de iPhone X, de middelste meteen daarna met de iPhone Max - zelfde licht, tijdstip van de dag, positie, alles. Je ziet duidelijk dat m'n gezicht gladder is gemaakt. Nog belangrijker, als ik m'n gezicht afscherm met m'n hand (zoals in de derde afbeelding), zie je dat de kleurtemperatuur verandert. Kijk eens naar de muur in de achtergrond die van een gebroken wit met okertonen naar een veel witter wit gaat in de laatste foto.

Dit effect zie je nog duidelijker als je inzoomt op de zijkant van het gezicht. De veranderingen in de huidskleur zijn ook duidelijker. Ik vind het niet zo erg om er opeens jonger uit te zien, maar ik zou graag zien dat de feature optioneel was:

Mensen wijzen erop dat dergelijke schoonheidsfilters erg populair zijn in sommige van de Aziatische markten waar Apple zijn marktaandeel wil laten groeien. De gangbare hypothese is dat als de iPhone XS een gezicht detecteert, de gemaakte foto subtiel wordt opgeschoond om gebruikers in die markten blij te laten zijn met hun selfies.

Die theorie ga je waarschijnlijk niet kunnen bewijzen, maar wat de reden ook is, het is duidelijk dat het beeld wordt gemanipuleerd en dat zou altijd optioneel moeten zijn - zelfs als de optie standaard is ingeschakeld, zou je hem moeten kunnen uitzetten. Als het alleen een technisch foutje is, zou Apple het moeten aanpakken met een verklaring en een iOS-update.

2. Oplaadissues

Een kleiner deel van de gebruikers heeft problemen met het opladen van hun nieuwe toestellen. Om specifieker te zijn: sommige apparaten reageren niet als de Lightning-kabel is ingeplugd. Normaal gesproken zie je op het scherm dat er wordt opgeladen en hoor je een oplaadgeluidje. Sommige gebruikers melden dat de XS of XS Max niets doet als ze de kabel aansluiten, los van welke adapter ze gebruiken.

In sommige gevallen tikken ze op het scherm om de telefoon uit stand-by te halen om te beginnen met opladen, in andere moet de kabel worden losgetrokken en weer ingeplugd. Het populaire YouTube-kanaal plaatste onderstaande video waarin het probleem wordt gedemonstreerd:

Op commentaren van andere sites en fora melden gebruikers dat het probleem zich nu ook voordoet op oudere iPhones en iPads na het updaten naar iOS 12, waardoor de speculatie nu toeneemt dat het een issue is van het nieuwe besturingssysteem, wellicht van de nieuwe USB Restricted Mode. Maar die feature was al toegevoegd aan iOS 11.4.1 en toen doken er geen klachten op.

We hebben hier het probleem niet kunnen reproduceren op de iPhone XS, XS Max, of op eerdere iPhones of iPads. Het issue treft duidelijk een niet verwaarloosbaar percentage van de gebruikers, aangezien ze vrij duidelijk aanwezig zijn met documentatie en video's op social media.

Netwerkproblemen

Een eveneens klein aantal gebruikers heeft melding gemaakt op fora en op Reddit over minder betrouwbare wifi en zelfs problemen met het mobiele netwerk als ze hun iPhone XS vergelijken met eerdere modellen.

Dat strookt niet met de [urlx=https://www.macworld.com/article/3307870/iphone-ipad/iphone-xs-networking-performance-gets-a-big-boost.html]netwerktests op zustersite Macworld, die juist universeel verbeterde prestaties liet zien, vooral in omgevingen waar je problemen zou verwachten. Maar wij maten upload- en downloadsnelheden en dat is iets heel anders dan signaalsterkte. Een apparaat met verbeterde features als 4x4 MIMO en LAA kan een zwakker signaal hebben en nog steeds sneller communiceren.

Zwakker RF-signaal

De site WiWavelength keek naar de ingediende documenten bij telecomtoezichthouder FCC over het RF-signaal en concludeerde dat zenden en ontvangen zwakker is dan bij eerdere modellen. Dat ligt waarschijnlijk niet aan de keus van het Intel-modem dat Apple gebruikt voor de nieuwe telefoons, maar eerder aan andere ontwerpkeuzes voor de telefoon.

Het is mogelijk dat Apple dit kan aanpakken met een software-update, maar het kan ook zijn dat er een hardwarerevisie aan te pas moet komen. Zonder precies de details te weten over waar het zwakkere RF-signaal door wordt veroorzaakt, is het vrij lastig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Netwerktechnologie komt vaak heel nauw en kan erg fluctueren van moment tot moment en van plaats tot plaats. Het testen van snelheden of signaalsterktes is niet altijd een goede methode om vast te stellen of je verbinding betrouwbaar gaat zijn. Als je vermoedt dat je iPhone XS niet goed verbindt met het mobiele of wifi-netwerk kun je drie dingen proberen in volgorde van simpel naar ingrijpend:

  1. Zet vliegtuigmodus aan, wacht een paar seconden en zet hem weer aan. Als je opnieuw verbinding maakt, pak je mogelijk een beter signaal.
  2. Reset je netwerkinstellingen. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. J moet dan je wifi-wachtwoord opnieuw opgeven aangezien alle instellingen verdwijnen/
  3. Reset je iPhone en begin opnieuw. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen. Als het toestel opnieuw start, kies ervoor om hem in te stellen als een nieuwe iPhone in plaats van het herstellen van een back-up. Dit is een zeer ingrijpende oplossing: het is een hoop gedoe om alle apps opnieuw te downloaden en overal opnieuw bij in te loggen.

In tegenstelling tot wat je vaak hoort van Apple-fans en enthousiaste mensen online, zijn dit verre van nieuwe issues voor nieuwe iPhones. Elk nieuwe toestel had bij de release een of meerdere kinderziektes die een deel van de gebruikers raakte. Soms raakte het zelfs vrijwel alle gebruikers, zoals met de beruchte 'antennagate' van de iPhone 4.

Van het gelige scherm op de iPhone 4 en de slecht reagerende thuisknop op de iPhone 5s tot bendgate van de iPhone 6, zijn problemen met de eerste lichting van nieuwe iPhones eerder regel dan de uitzondering.

En niet alle post-release problemen van de iPhone kun je toeschrijven aan Tim Cook als Apple's baas. Immers, met Steve Jobs aan het roer moest Apple uiteindelijk nog gratis hoesjes uitgeven om het ontvangstprobleem van de iPhone 4 te beperken. En bij de iPhone 3GS hadden enkele gebruikers audioproblemen, terwijl anderen meldden dat de toestellen zo heet werden dat het witte plastic achterop verkleurde.

Hoe groot zijn de problemen?

Het is erg lastig om te bepalen hoe veelvoorkomend deze nieuwe issues zijn. Als je vijftig miljoen toestellen per kwartaal verkoopt, betekent zelfs een klein probleem dat zich voordoet bij slechts 0,01 procent van de klanten al duizenden boze gebruikers die hun ervaringen delen online.

De problemen met het selfiefilter en het kleurbereik zijn duidelijk veelvoorkomend zo niet universeel en daarom verdient het aanbeveling dat Apple dit issue zo snel mogelijk openlijk bespreekt en aanpakt. De oplaadproblemen komen minder vaak voor, maar we hebben duidelijke voorbeelden. De verbindingsproblemen zijn een stuk vager en daarom ook lastiger te reproduceren en aan te pakken.

Geen van deze problemen maakt de iPhone XS een mislukking, net zoals bij eerdere generaties. Dit is simpelweg een korte lijst van vaker optredende issues om in de gaten te houden wanneer Apple software-updates uitbrengt de komende weken.