Ik vind de iPhone XR een fantastisch toestel. Het heeft de snelheid en ontwerpvoordelen van de XS, een prijskaartje dat overeenkomt met de iPhone 8 en accuduur die beter dan allebei is. Maar hij is niet perfect en omdat dat weinig met hardware te maken heeft, kan Apple heeft naar mijn mening het toestel nog verfijnen.

De keuzes wat betreft de camera en het scherm zijn volstrekt logisch op de iPhone XR en zijn allebei geen dealbreker, maar er zijn dingen die met het scherm en de camera te maken hebben die kunnen verbeteren zonder dat er een iPhone XR2 aan te pas hoeft te komen. Met een paar simpele tweaks in iOS 12.3 kan Apple de iPhone XR-ervaring sterk verbeteren en nog meer waar voor het geld van de meest prijsbewuste A12-smartphone te geven.

1. Ambient Display

Het is verrassend dat Apple Ambient Display niet toevoegde met OLED op de iPhone X en een jaar later is het nog steeds een gemis. Vrijwel iedere Android-telefoon heeft een soort variant van Ambient Display en de iPhone voelt achterhaald zonder deze feature. Het enige dat Apple hoeft te doen is een ultra-minimalistische interface met zwak licht toe te voegen aan het vergrendelingsscherm dat tijd en pictogrammen voor meldingen laat zien.

Als Apple bezorgd is om accuduur - en dat zou echt geen issue moeten zijn op de iPhone XR - kan ik me niet voorstellen dat juist een Ambient Display meer energie vereist dan het hele scherm verlichten op het moment dat er een melding binnenkomt. En met de 'til op om te activeren' hoeft het display niet eens de hele tijd aan te staan.

2. 3D Touch

Een van de slachtoffers van het unieke scherm van de iPhone XR is 3D Touch. Dat is een downgrade ten opzichte van zijn voorganger en de iPhone XS, maar Apple kan gemakkelijk de functionaliteit terugbrengen die het verloor met het schrappen van deze engine: haptische feedback. Dit zie je al bij het Bedieningspaneel en de snelkoppelingen op het vergrendelingsscherm, maar door het aan app-iconen te geven heb je min of meer 3D Touch terug en wordt het homescreen tegelijkertijd gemoderniseerd.

Eerlijk gezegd is 3D Touch niet eens zo geweldig. Het is moeilijk om het verschil te voelen tussen de druk om een app te verwijderen of een snelkoppeling te activeren en het is niet bepaald een mainstream feature geworden. Als er één drukniveau was om elke optie te activeren zou het een elegantere ervaring zijn. En met Haptic Touch op de XR heb je er alleen een iOS-update voor nodig. Hoewel het een grote wijziging is, dus dat zou je eerder verwachten bij iOS 13 volgend jaar.

3. Meer portretmodus-opties

Het is fantastisch dat de iPhone XR portretmodus heeft voor het nemen van foto's waarbij de persoon op de voorgrond wordt geïsoleerd en de achtergrond wordt vervaagd. Vorige iPhones met één camera hadden deze feature niet en het is een aangename verrassing dat de iPhone XR het wel heeft, ook al wordt het werk gedaan door software. Een nadeel: de feature is beperkt tot mensen.

Dat betekent dat als het algoritme het gezicht van een persoon niet detecteert, het de achtergrond niet zal vervagen. Dus je kunt deze feature niet gebruiken voor huisdieren, bloemen, knuffelbeesten, collectibles, of wat dan ook. Ik gok dat er zelfs meer mensen zijn die zulke foto's maken dan kiekjes van mensen. Ik weet niet waarom deze feature niet breder wordt ingezet bij de iPhone XR, maar de smartphone zou zoveel beter zijn als dat wel zo zou zijn.