Online streamingdienst Netflix heeft kortgeleden aangekondigd samen met London type foundry Dalton Maag om een eigen lettertype te ontwerpen. Kort daarvoor had BBC hetzelfde gedaan en kwam met de Reith in-house typeface. Deze bedrijven kiezen niet zomaar voor een nieuw lettertype omdat het zo mooi staat, het scheelt ze ook nog eens miljoenen aan licentiekosten voor bestaande fonts.

Netflix en BBC zijn niet de enige die voor deze strategie gaan, er zijn meer bedrijven die standaardfonts hebben ingewisseld voor eigen creaties, wij bekijken er acht.

Netflix

Noah Nathan, brand lead bij Netflix, werkze samen met Tanya Kumar en het team van Dalton Maag om een nieuw "eigen" letterype te ontwerpen, eentje die goed werkt met de esthetica van het bedrijf, schoon en neutraal.

De gebogen snede op de kleinletter "t" is geinspireerd op de "cinemascopic curve" van het woordmerk van het bedrijf. Netflix sans, zoals het lettertype heet, wordt in verschillende "smaken" gebruikt door het bedrijf: light, thin, medium, bold en black.

BBC

Ook de BBC werkte met Dalton Maag aan een vervanger voor Gill Sans, een lettertype dat zij al gebruiken sinds 1997. Het bedrijf kwam met een eigen lettertype dat zij Reith noemen, naar de eerste director-general van het bedrijf, Lord Reith.

Het bedrijf begon in 2015 met het werken aan het lettertype en wilde een verzameling fonts die als brand, information en reading typeface voor verschillende toepassingen. De humanist sans en serif zijn ontworpen om elkaar aan te vullen als zij beide worden gebruikt op een scherm.

Het lettertype werd voor het eerst gebruikt op BBC Sports in augustus 2017.

YouTube

YouTube Sans werd uitgerold in mei 2017 en ontworpen door een eigen in-house UX-team samen met brand consultancy Saffron en type foundries Letterjuice en URW++.

Het lettertype is geïnspireerd op YouTube's iconische rode play-knop-logo. Het is een simpel "bold" en "curved" lettertype met diagonale cuts die de witte driehoek in het midden van de play-knop moeten voorstellen.

De play-knop is ook opgenomen als glyph zodat het kan worden getypt als elke andere letter. YouTube Sans werd onthuld tijdens de lancering van YouTube TV en wordt op dit moment vooral ingezet voor die dienst.

Google

Google heeft een aardige verzameling eigen lettertypes genaamd Google Fonts en daarnaast heeft het bedrijf ook een open source-lettertype genaamd Roboto voor Android en Chrome OS. Ook Product Sans, een sans-serif typeface, is ontwikkeld en wordt ingezet voor branding-doeleinden.

Product Sans is onderdeel van Google's algemene material design-taal en wordt gebruikt door diensten als Inbox en Google Play Music.

Apple

Het is geen verrassing dat Apple ook met een zelf ontworpen lettertype werkt. San Francisco werd samen met de Apple Watch in 2015 onthuld en wordt nu gebruikt op alle iOS apparaten en systemen. Het lettertype wordt ook gebruikt op Apple-toetsenborden.

Het lettertype is zo ontworpen dat het ook goed zichtbaar is als het zeer klein wordt weergegeven. Het lettertype kan hier gratis worden gedownload.

Samsung

SamsungOne werd vrij snel na Google en Apple's lettertypen aangekondigd en wordt gebruikt op alle Samsung-apparaten. Van tv's tot koelkasten en in all het marketingmateriaal. Het font ondersteunt 400 verschillende talen en bevat meer dan 25.000 karakters.

Het lettertype heeft veel weg van het originele Android-lettertype (Droid Sans), maar dan met meer versieringen aan de letterforms.

USA Today

Nieuwssite USA Today heeft ook twee eigen lettertypes ontworpen en wordt gebruikt op de website, apps en in tijdschriften. Het was belangrijk om alle mediavormen gelijk te trekken.

Unify Sans en Unify Serif zijn voor zowel print als digital media ontworpen en is in verschillende stijlen beschikbaar zodat het voor koppen, quotes en teksten gebruikt kan worden.

Nokia

Een van de oudste zelfgemaakte lettertypes voor een digitaal merk is toch wel Nokia Pure. Ook dit lettertype is ontworpen door Dalton Maag en moest Nokia Sans vervangen.

Nokia Pure ondersteunde in 2011 Latijns, Cyrillisch, Grieks, Arabisch, Hebreeuws, Devangari en Thais. In 2013 is daar Armeens, Ethiopisch, Malayalam, Tamil, Kannada, Telugu, Gurmukhi, Gujarati, Bengaals, Oria, Sinhalees, Khmer, Chinees en Klingon bijgekomen. Het lettertype is beschikbaar in regular, light en bold.

Het lettertype won in de graphics categorie van Design Museum's Design of the Year in 2012