Dit betoogt analist Irwin Lazar van Nemertes Research. Meestal ziet hij de service van Skype als een goed alternatief om op telefoonkosten te besparen, vooral bij internationale gesprekken. "Ik zou zeker zes maanden tot een jaar wachten, totdat de juridische storm geluwd is", zegt hij tegen zustersite Network World.

De oprichters van Skype proberen de dienst terug te kopen van eBay. Zij hebben de huidige eigenaar aangeklaagd over de gebruikte technologie. Er is namelijk een stuk essentiële code dat de oprichters nog steeds in bezit hebben. Een gebruikslicentie op die code is toegekend aan eBay, maar niet aan het verzelfstandigde Skype.

De communicatiesoftware is nu dus in gevaar door de rechtszaak. Skype kan zonder dat stuk code mogelijk niet goed meer functioneren. En dat is genoeg om de dienst als onbetrouwbaar te beschouwen, vindt Lazar.

Toekomst wel aantrekkelijk

Zonder het juridische gesteggel zou het zeker een goed alternatief zijn voor bedrijven, oordeelt de analist. Skype naar Skype gesprekken zijn gratis. En de dienst kan ook gebruikt worden als 'backbone'; internationale gesprekken lopen daarbij via internet naar het land waarnaar gebeld wordt. Daar wordt dan via een lokaal nummer gebeld, dus tegen lokaal tarief.

Ook de ondersteuning van Cisco, Shortel, SIP Foundry (Nortel) en LifeSize is aantrekkelijk voor bedrijven. Verder worden er gesprekken gevoerd met Alcatel-Lucent en Microsoft, meldt Skype. Een aantal van deze bedrijven is erg actief in de telepresence markt, wat suggereert dat Skype doorontwikkeld op het gebied van video.

Besparen

Skype for Business verkeert nog steeds in een bètafase, waarin het programma getest wordt door 9.500 bedrijven. Maxim Integrated Products, een chipproducent uit Californië, zegt al 90.000 dollar bespaard te hebben na een jaar gebruik te hebben gemaakt van de normale versie van Skype. Het bedrijf betaalde 30 dollar per jaar voor 2.000 gebruikers. Zij konden daarmee onbeperkt bellen in de Verenigde Staten en Canada.

Op iedere pc werd Skype geïnstalleerd en elke gebruiker kreeg een usb-headset of - telefoon. De Maxim-werknemers hoefden Skype niet per se te gebruiken, maar het werd wel veel gedaan. Daarmee werd bruto 150.000 dollar bespaard op lange afstandsgesprekken, wat een netto besparing van 90.000 dollar opleverde.

Ongeveer 20 procent van de werknemers gebruikt Skype regelmatig, en ongeveer 20 procent gebruikt het niet. De rest maakt af en toe gebruik van het programma, vooral om met met collega's van andere vestigingen te spreken.