Meer dan 40 procent van de IT managers bij grote bedrijven zegt drie tot vijf verschillende Business Intelligence pakketten te gebruiken, blijkt uit onderzoek van analistenbureau Forrester Research. Twintig procent van de ondervraagde CIO's heeft zelfs zes verschillende BI-leveranciers.

Business Intelligence helpt bedrijven om hun data te analyseren. Daarmee komen zij bijvoorbeeld te weten aan welke klanten zij het meeste verdienen of welke markten de meeste kansen bieden.

Niet verrast

Steve Hirsch, chef data bij NYSE Euronext, is niet verrast door de resultaten. "Van SAS tot aan Business Objects en Brio, hebben we praktisch alles dat de afgelopen vijf tot tien jaar op de markt is gekomen," zegt Hirsch.

Als voornaamste oorzaak wijst hij naar de stormvloed aan fusies van de afgelopen jaren: NYSE Euronext is een fusie van onder meer de beurs van Amsterdam en de New York Stock Exchange. "We verkeren nog altijd in het langdurige consolidatie-proces," zegt Hirsch.

Volgens het Forrester onderzoek heeft BI software een plafond bereikt. Bijna 60 procent van de ondervraagden beschikt inmiddels over software voor BI, data warehousing of data-integratie.

Voorsprong op concurrentie

De rol van BI binnen de onderneming verandert ook langzaam. Waar de meerderheid van de bedrijven BI nog altijd inzet voor rapportages, ziet 27 procent in BI een manier in om een voorsprong op de concurrentie te krijgen.

Daarnaast is er nog veel groei te halen op de markt voor software waarbij de werkvloer zelf rapportages samenstelt. Tweederde van de ondervraagden geeft aan moeite te hebben om de tools te leren begrijpen. Gefrustreerde gebruikers grijpen in dat geval vaak terug op spreadsheets om de data alsnog in handen te krijgen.