Lionhead verwijdert op dit moment de laatste bugs uit de langverwachte godgame Black & White. De game zou eind februari of begin maart moeten verschijnen. Bezitters van een muis met TouchSense-ondersteuning worden in de vroege lente getrakteerd op een extra bijzondere spelervaring. Immersion Corporation maakte maandag namelijk bekend dat we Black & White straks ook kunnen voelen. Het bedrijf is de uitvinder van de TouchSense-technologie, waardoor afbeeldingen op een computerscherm behalve zichtbaar ook tastbaar kunnen worden. Daarvoor is dan wel een speciale controller voor nodig, zoals iFeel-muis van Logitech. In het begeleidende persbericht legt Peter Molyneux van Black & White-ontwikkelaar Lionhead Studios op welke manier de technologie zoal in het spel wordt geïmplementeerd. "In de game worden de gangbare iconen en menu's vervangen door een interface die interactie met een natuurlijke omgeving simuleert. We beschouwen de hand die in Black & White als aanwijzer fungeert als een verlengstuk van je eigen hand. Door die hand ook echt te laten voelen, wordt het allemaal nog realistischer." Volgens een artikel op Eurogamer heeft Peter Molyneux - de maker van onder meer Populous, Syndicate, Theme Park, Magic Carpet en Dungeon Keeper - bovendien ruim honderd door TouchSense ondersteunde textures aan het spel toegevoegd. Daardoor wordt onder meer de pels van het door jou gecreëerde wezen daadwerkelijk tastbaar en voel je hoe vissen aan je knabbelen als je met de hand het water in gaat. Verder zal Black & White een extra spelgedeelte bevatten voor bezitters van een TouchSense-controller. De enkele maanden geleden geïntroduceerde TouchSense-technologie wordt vooralsnog niet op grote schaal door software-ontwikkelaars ondersteund. Er zijn wel wat patches verschenen voor een aantal games, maar de grote doorbraak laat nog op zich wachten. Het is dus begrijpelijk dat Immersion-directeur Dean Chang erg blij is met het gebruik van TouchSense in een grote titel als Black & White. "De game biedt uitstekende mogelijkheden om te laten zien hoe tactile feedback de spelervaring kan verrijken", zo zegt hij. "Gecombineerd met alle andere unieke features van Black & White zorgt het voor een ongekende interactiviteit en nog meer realisme."