Van alle alle positief gestemde discussies over de WK-finale gaat 53 procent over Nederland en 47 procent over Spanje. Conversatie met een negatieve toonzetting gaat hoofdzakelijk over Spanje (59 procent) de overige 41 procent rept negatief over Oranje.

Dit blijkt uit een analyse van het Amerikaanse bedrijf Attensity, dat Customer Experience Management-software verkoopt. Deze software wordt gebruikt voor tekstanalyse en kan waardering of afkeuring herkennen.

Qua volume aan discussies legt Nederland het af tegen Spanje. 54 procent van de discussies gaat over Spanje. De Nederlanders moeten het met 46 procent van de conversatie op Twitter, Facebook, blogs, online video's en discussiefora stellen.

Geen Paul de Octopus

Attensity meldt expliciet dat het niet op de stoel van Paul de Octopus of Mani de Parkiet wil zitten. "Attensity probeert niet een WK-winnaar te voorspellen, de kampioen wint met vaardigheid en het vermogen om beter dan de concurrent te spelen, niet door populariteit in sociale media of 'stemmen'."

Voor het berekenen van het sentiment rondom Spanje-Nederland zoomde Attensity de afgelopen 30 dagen in op sociale media-discussies. Voor de halve finales werd op sociale media het meest gesproken over Duitsland, maar ook relatief het meest in negatieve context.