Over het algemeen heeft Microsoft precies de juiste snaren geraakt, afgezien van een onbedoeld hilarische video over Windows launch parties. Beter is bijvoorbeeld de Microsoft site waar ze de verschillende tweets publiceren over Windows 7. De pagina loopt alleen een dag achter en bovendien zijn de commentaren wel erg uniform positief. Daar zit dus iemand achter die ze uitzoekt op hun hosanna-gehalte. Maar toch is het een slim idee.

Volgens het Media & Advertising blog van The New York Times gaat Microsoft verder een serie video’s van 7 seconden uitbrengen op YouTube en Windows.com waarin Windows 7 wordt aangeprezen, en daarnaast een serie updates van 7 woorden op NFL games. (Overigens heeft een geek humorsite nog wat andere suggesties voor Microsoft)

En dan heb je nog mijn favoriet: In Japan heeft Microsoft Burger King overgehaald om een broodje koe te gaan verkopen met 7 lappen vlees boven op elkaar. Die toren koeienvlees heet dan de Windows 7 Whopper.

Maar de echte Windows 7 Whopper is de slogan van Microsoft: “1 miljard = 7”. Dat is de mantra in de Microsoft reclame. Stuart Elliott legt in The Times uit hoe die wiskunde precies in elkaar zit: het suggereert dat die miljard mensen een pc gebruiken en zo meehelpen aan het nieuwe besturingssysteem.

“Onze klanten maken het product samen met ons”, zegt David Webster, de general manager voor reclemastrategie in Redmond. “We gebruiken de stem van onze klanten om ons verhaal te vertellen.”

Maar als Microsof echt naar zijn klanten zou luisteren, dan zou het al lang harakiri hebben gepleegd. En dan zou het zeker niet zijn blijven volhouden dat Vista het meest geweldige was sinds de uitvinding van het wiel, terwijl het duidelijk meer lijkt op een gebroken as. Als Microsoft inderdaad luistert, dan luistert het minstens selectief.

Elliot laat verder de onzinnigheid zien van Microsofts bewering dat het ontwikkelproces van Windows 7 anders is verlopen dan gebruikelijk. Dat blijkt gewoon onwaar te zijn.

Microsoft heeft altijd al heel uitgebreid de gebruikersvriendelijkheid getest van elk product dat ze op de markt brachten. En nog waren de resultaten over het algemeen verwarrend en tegelijkertijd neerbuigend. (Weet je zeker dat je dit wilt doen? Echt? Ben je daar echt, echt heel zeker van? Oké dan, herstart maar en klik nog een keer of wat op OK. Oeps, sorry, dat is een fatale fout. Hier heb je wat onbegrijpelijke hexadecimale code waar je het maar mee moet doen.)

Toch, ik zeg het nog maar eens, is het een slimme tactiek om nu een paar mensen terug te winnen die afkerig zijn geworden, of gewoon bang, van Windows Vista: “We luisteren naar je. We hebben het beste met je voor. We zijn niet meer Borg. Als je ons in het juiste licht en vanuit de juiste hoek bekijkt, dan zijn we bijna aaibaar.”

Maar de vraag blijft natuurlijk of, na meer dan 30 jaar van gesnoef, hype, bedrog en een onbegrijpelijk gebrek aan nederigheid, Microsoft echt is veranderd. Of heeft het gewoon betere marketingmensen ingehuurd?

(Aan de Microsoftfans: Ik heb nog geen vinger uitgestoken naar Windows 7. Dit is geen review. Bewaar je commentaar dus maar voor als ik later echt gehakt maak van Windows 7. Maar wat maakt het allemaal uit, het is in ieder geval beter dan Vista, toch?)

Bron: Techworld