"We beginnen nu met tests van ons advertentiemodel bij vrijwilligers, voordat we opschalen naar andere gebruikerstesten", meldt het bedrijf in een blogpost. "Zodra we tevreden zijn over de prestaties van het advertentiesysteem zullen Brave-ads direct in de browser worden getoond via een privékanaal aan gebruikers die toestemming geven om ze te zien."

Die eerste test is beperkt tot gebruikers die zich opgaven toen Brave Software in maart opriep dat mensen zich opgaven om het advertentiesysteem te testen. In ieder geval 1000 mensen reageerden op het programma dat het bedrijf 'Brave EarlyAccess' noemt.

De proefkonijnen krijgen een aangepaste versie van de browsersoftware waar 250 advertenties zijn ingeladen die aan gebruikers worden getoond. Er worden gedetailleerde logs bijgehouden om te zien wat de interactie is van gebruikers met de advertenties en geven op die manier volgens het bedrijf 'algoritmische testgegevens door om onze onderliggende on-device machine learning te controleren'.

Hierna: De plannen voor Brave's bijzondere verdienmodel met een Ethereum-token.

De komende maanden worden er uitgebreidere proeven uitgevoerd, zegt Brave, met meer gebruikers en meer advertenties. Op een nog niet nader bepaald moment in de toekomst, gaat Brave zijn ERC-20-token Basic Attention Token (BAT) gebruiken als nieuw verdienmodel voor adverteerders: zij betalen gebruikers van de browser voor hun aandacht met de cryptotoken.

Lees meer over BAT's in plaats van betaalmuren en hoe het systeem precies werkt in: Hoe zit het met Ethereum-token BAT?

Brave is een behoorlijke niche-browser. Zijn marktaandeel is zo klein dat onderzoeksbureau Net Applications het niet eens vermeldt. Brave is het best bekend als privacyvriendelijke browser en voor zijn unieke business-plan: advertenties en trackers die geplaatst worden door websites worden automatisch geblokkeeerd.

Nieuw advertentiemodel

De nieuwe stap is dat de 'schoongemaakte' siteweergave wordt voorzien van nieuwe, opgeruimde advertenties. Gebruikers worden beloond met BAT wanneer ze advertenties toestaan. Die tokens worden geruild tussen gebruikers, adverteerders en website-uitgevers, zodat iedereen profijt heeft van het nieuwe model.

Die tokens worden bewaard in een wallet of verhandeld en doorgegeven aan uitgevers als beloning voor het bezoek. Brave voorziet verder meer functionaliteit, bijvoorbeeld het gebruik van BAT voor het ontsluiten van premium content op websites. Eén BAT is momenteel (26 juni, even voor 12 uur 's middags) 21 eurocent waard, op het hoogtepunt gedurende de laatste crypto-opleving rond de jaarwisseling stond de BAT op 73 cent.

Op de laatste pagina: Het model van Brave heeft uitgesproken tegenstanders en is dan ook niet onomstreden.

Niet iedereen is blij met de strategie van Brave. Verschillende uitgevers hebben in 2016 bezwaar aangetekend bij de Amerikaanse handelscommissie FTC en beschuldigen Brave van misleiding en oneerlijke handelspraktijken. De nieuwsmakers vonden dat een microbetaalsysteem als dat van Brave geen geschikte vervanger was voor de huidige systeem van advertentieomzet.

Voorbeeld doet volgen

Maar de browser zorgt ervoor dat iedereen oplet wat er gebeurt, mede dankzij het bruuske verwijderen van advertenties en trackers en gebruik van versleuteling, waar de browser mee begon toen dat nog helemaal niet in de mode was. Grotere browsers zetten zelf ook stappen voor een nieuw advertentiemodel, terwijl de infrastructuur van Brave rustig doorgroeit. Inmiddels heeft de browser volgens Brave zelf maandelijks 2,7 miljoen actieve gebruikers.

Google's Chrome bijvoorbeeld, startte dit jaar met een eigen advertentieblokkeermodel waarbij de irritantste take-overs en pop-ups worden geschrapt om gebruikers te ontzien. Mozilla's Firefox werkt ook aan een advertentiefilter (volgens de browsermakers niet hetzelfde als een blocker) en belooft deze nog dit jaar toe te voegen aan de browser.

Lees meer over het nieuwe advertentiefilter van Chrome in ons eerdere artikel: 5 brandende vragen over Chrome's adblocker Ook Apple komt dit najaar met een nog privacyvriendelijkere versie van Safari (versie 12) op macOS en iOS, waarbij trackers meer worden beperkt. Met andere woorden, Brave is niet de enige browsermaker die (sommige) advertenties verwijdert en (sommige) trackers de nek omdraait.