Het programma waarmee onder andere animaties, apps en games gemaakt kunnen worden heeft eigenlijk al jaren de voorkeur verloren van zowel ict'er als designer. Door verkeerde keuzes van Adobe en de nadelen die aan Flash verbonden zaten heeft HTML5 inmiddels de plek ingenomen. Ook verschillende beveiligingslekken speelden mee in de ondergang van Flash. Het internet neemt bovendien langzamerhand afscheid van de flitsende banners en games welke eigenlijk altijd op flash werkten. Hieronder in detail een uitleg over wat Flash precies ten onder deed gaan.

Banners en online games

Flash is sinds 1996 dé oplossing geweest voor bijvoorbeeld het plaatsen van video's en bewegende afbeeldingen zoals banners en dergelijke op websites. Dit ging voor de komst van Flash nog erg moeizaam en de beelden werden bovendien heel langzaam geladen. Ondertussen werden games steeds populairder. Verschillende websites met games verschenen en ook online casino websites met spellen als online blackjack en roulette gingen live en werden snel erg populair. Flash was perfect voor dit soort websites. Live video en online games waren vaak lastig te implementeren op een website en Flash maakte dit gemakkelijk en tevens snel. De casino en game websites bleven lange tijd razend populair en zo bleef Flash lange tijd de ideale oplossing.

Problemen met Flash

Echter waren er ook veel problemen met Flash die na langere tijd duidelijk werden. Zo had het verschillende serieuze beveiligingslekken waar bovendien niet of pas heel laat op gereageerd werd door Adobe. Bovendien vereiste Flash een grote hoeveelheid van de CPU en batterij van mobiele apparaten. Ook maakte Adobe de fout om te proberen om alles via Flash te laten werken. Designers waren hier niet blij mee omdat ze geforceerd werden om of enkel hun ontwerpen aan te leveren naar de programmeur of zelf programmeur te worden om nog met Flash te kunnen werken. De online casino's en game sites bleven populair, maar gingen ondertussen op zoek naar andere manieren om de online blackjack spellen en dergelijke te laten werken.

En dan was er nog Apple

In 2007, wanneer de eerste iPhone gereleased werd, kondigde Apple aan Flash niet te zullen supporten op de eerste iPhone die dat jaar gereleased wordt. De reden hiervoor is onder andere het feit dat Flash niet open source is. HTML5, de grote tegenstander van Flash, is dat wel, wat betekent dat er niet maar één bedrijf is wat de controle heeft over de toekomst ervan. Apple vindt het belangrijk dat de verbeteringen die zij maken in hun hardware ook beschikbaar worden voor developers van apps. Bij Flash was dit niet het geval omdat het een cross platform taal is. Nieuwe verbeteringen moeten dus eerst op elk apparaat kunnen functioneren voordat deze beschikbaar worden voor de developers in Flash. Ook de beveiligingslekken waren een grote reden voor Apple om de support te beëindigen op de iPhone. Flash was de grootste oorzaak van crashes op Macs en had het slechtste beveiligingsrapport van alle programmeertalen. Apple ging met Adobe in overleg om te proberen de problemen op te lossen, maar Adobe bleef volhouden dat de problemen meevielen. Ook faalden zij erin om te bewijzen dat Flash goed werkte op mobiele apparaten. Daarnaast eiste Flash een enorme hoeveelheid batterij op. Dit kwam doordat videobestanden gedecodeerd moesten worden via de software in plaats van de hardware van de apparaten. Als laatste was er nog het probleem dat websites gemaakt in Flash gemaakt waren met een muis en toetsenbord in gedachten, welke uiteraard niet aanwezig zijn op een iPhone. Flash websites hadden vaak zogeheten rollover functies, waarbij een element veranderde wanneer er een muis overheen hing. Deze websites moesten dus opnieuw geschreven worden. Als dat toch al gedaan moest worden kon dat volgens Apple beter met modernere technologieën zoals HTML5, CSS en JavaScript.

HTML5

Ondertussen hadden de game websites, online casino's en vele andere websites ook door dat HTML5 de betere oplossing was voor hun video spellen, online blackjack games, videospelers en applicaties. Zij schakelden dan ook geleidelijk allemaal over op HTML5 en tegenwoordig zijn er nog maar weinig grote websites te vinden waar gebruik gemaakt wordt van Flash. Tegenwoordig zijn de meeste websites ook een stuk zakelijker vormgegeven en wordt er minder gebruik gemaakt van flitsende banners en dergelijke. HTML5 heeft op dit moment de voorkeur van eigenlijk elke designer en developer en dat zal voorlopig ook zo blijven.