Non-profit softwareproducent Mozilla vindt het een goed idee om tussen de tegels in de startpagina van Firefox, waar je normaal gesproken de meest bezochte sites ziet, ook tegels met advertenties toe te voegen. Maar het bedrijf besloot die plannen vorig jaar op een laag pitje te zetten nadat er veel ophef ontstond over de advertentietegels. Maar nu zet de browsermaker door.

De nieuwe tegels bepalen wat er wordt getoond op basis van je zoekgeschiedenis. Maar dat moet geen belemmering zijn voor privacy, stelt Mozilla's contentdirecteur Darren Herman in een blogpost. De gebruiker bepaalt namelijk zijn eigen voorkeuren door de browsergeschiedenis aan te passen en er is een opt-out. Kortom: geavanceerde gebruikers kunnen advertenties eenvoudig weren.

Privacy behouden

De advertentieboer krijgt geen gegevens van de gebruiker in handen, stelt Mozilla in een uitleg over hoe privacybehoud samengaat met advertenties. Adverteerders aangeven welke links ze relevant vinden, maar een team bij Mozilla bepaalt daadwerkelijk welke sites relevant zijn voor zo'n tegel. Daarnaast worden IP-adressen na een week verwijderd en worden er verder geen identifiers, zoals cookies of hardwareinformatie, verzameld.