Beide internetgiganten doen dit wel nog in beperkte mate. Google's korte url's, goo.gl, wordt op dit moment alleen gebruikt in de Google Toolbar en Feedburner. Url-verkorters worden gebruikt om een lang adres te verkleinen naar een alternatief, kort adres om bijvoorbeeld te gebruiken bij Twitter. Daar is het aantal toegestane tekens beperkt en loont een korte url.

Google wil eerst kijken of de dienst aanslaat en dan eventueel later door een groter publiek worden gebruikt. De zoekmachinegigant hamert op de stabiliteit, veiligheid en snelheid die het kan bieden omdat het bedrijf al voldoende infrastructuur heeft om de Google URL Shortener te ondersteunen.

Concurrentie

Het rommelt al langer in de url-verkorterbusiness. Eerst was TinyURL de populairste dienst maar later nam Bit.ly deze positie over, onder andere door een deal te sluiten met Twitter. Via Bit.ly is het onder andere mogelijk om realtime statistieken bij te houden van een verkorte link. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden hoe vaak erop wordt geklikt en vanuit welke dienst dat gebeurt.

Bit.ly kondigt ongeveer tegelijkertijd met Google aan een pro-versie beschikbaar te stellen. Onder andere The Huffington Post, online messenger Meebo, The New York Times, The Wall Street Journal en TechCrunch gaan er gebruik van maken. De websites kunnen een eigen url-verkorterlink krijgen waardoor het transparanter wordt voor gebruikers waar ze op klikken. Voor de New York Times wordt dit bijvoorbeeld nyti.ms.

Malware

Probleem met url-verkorters is dat ze makkelijk misbruikt kunnen worden door malwareverspreiders. Gebruikers kunnen niet zien naar welke site ze geleid worden met een bijvoorbeeld een willekeurige bit.ly-link die er zo uit kan zien: http://bit.ly/2RLTt, de link verwijst naar de voorpagina van Webwereld.

Naast deze diensten ontwikkelen ook populaire sites als Facebook en Digg hun eigen url-verkorters. Facebook test sinds kort Fb.me in de mobiele interface van de website. Het is nog onduidelijk of de dienst ook ingezet gaat worden in de reguliere versie.