Volgens een woordvoerder van Microsoft gaat het bedrijf op ontwikkelaarscongres Build volgende maand dieper in op zijn ARM64 SDK. Het is nog onduidelijk wanneer deze in preview verschijnt, wanneer de officiële versie volgt of wanneer apps uiteindelijk zullen uitrollen naar gebruikers.

ARM64 SDK

"Applicaties die alleen 64-bit zijn willen doorgaans natively draaien om prestatieredenen", vertelt de woordvoerder, verwijzend naar de virtualisatie die de chip uitvoert om Windows-applicaties te draaien. "Daarom hebben we besloten onze ontwikkelaars te richten op de native ARM64 SDK, zodat developers hun eigen applicaties voor de apparaten kunnen schrijven.

Voor gebruikers betekent dit direct niet zoveel, want het gaat erom of ontwikkelaars apps willen bouwen voor Windows-apparaten die een ARM-chip gebruiken. Microsoft richt zich met deze stap op de tekortkomingen van het platform en het zal even duren voordat we hiervan de vruchten plukken, ervan uitgaande dát app-ontwikkelaars kiezen voor Windows/ARM.

Als je nu een 64-bit applicatie op een Qualcomm-apparaat probeert te installeren, krijg je een foutmelding - wat voor gebruikers een behoorlijk struikelblok is.

Pc's als de Asus NovaGo hebben momenteel een 64-bit versie van Windows, maar draaien enkel 32-bit apps. Vrijwel alle systemen van tegenwoordig hebben zowel 64-bit OS als 64-bit apps. Het voornaamste verschil zit 'm in geheugenruimte die ze kunnen aanspreken: 32-bit apps zijn beperkt tot 4 GB werkgeheugen, wat betekent dat bepaalde apps die prestaties vereisen, zoals grafische applicaties en games, niet kunnen draaien.

Windows met Windows

Voor systemen als NovaGo en de HP Elite x2 zou dat in principe geen groot issue moeten zijn, want ze worden in de markt gezet als een webcomputer die constant online is, in plaats van een productieve krachtpatser. Maar Windows blokkeert ook 64-bit apps uit de Microsoft Store, zonder uit te leggen waarom dat precies is.

Dat kan erg frustrerend zijn voor een gebruikers die Windows met Windows-software verwacht en zich vervolgens beperkt ziet in welke apps kunnen draaien op het systeem. Dat struikelblok verdwijnt als 64-bit apps native worden ondersteund op ARM - dus op z'n vroegst enige tijd nádat de nieuwe SDK verschijnt. Voor de afzienbare toekomst is dat dus nog niet het geval.

Het andere nadeel dat bezitters van een Qualcomm Snapdragon-pc moeten slikken is dat apps die zijn geschreven voor Intel Core-chips moeten worden geëmuleerd of geïnterpreteerd - en die vertaling betekent dat je iets aan prestaties inboet. Apps die zijn geschreven voor ARM worden native verwerkt en hebben dus de volledige snelheid.

Microsoft benadrukt overigens dat het besturingssysteem in de kern, Windows dus, niet wordt geëmuleerd en direct op ARM draait. Nog een stukje goed nieuws is dat gebruikers automatisch de 64-bit versie krijgen als ze een 32-bit variant draaien zodra deze beschikbaar komt. De Microsoft Store wordt verwittigd door ontwikkelaars die apps indienen die geschikt zijn voor de ARM-processor en deze update wordt vervolgens op systemen gedownload.

Dus zo'n Always Connected PC heeft momenteel wat haken en ogen, maar dat moet over een tijdje zijn verbeterd.