Een van de grootste mysteries in de tech-industrie ooit lijkt nu eindelijk te zijn ontrafeld. Een van de grootste vragen des levens (naast de ultieme vraag over het Leven, het Universum en Alles) is natuurlijk: waarom heeft Microsoft ooit het volkomen onbegrepen idee gekregen om een encyclopedie uit te geven op CD-ROM, Encarta geheten?

Nu komt de aap uit de mouw. Tegen Business Insider zegt Tom Corddry, in die tijd de manager bij Microsoft die over de uitgifte van de CD-ROM ging, dat het allemaal hoorde bij een masterplan om de mensen voor te bereiden op het internet, plus de PC-industrie een zetje te helpen in het bedenken van innovatieve producten.

Een PC was voor het werk

Ooit namelijk, lieve beeldschermkinderen, bestond de hilarische gedachte dat een computer alleen maar was voor kaal werk. Geluid en goed beeld was eigenlijk luxe en dus niet nodig. De PC zelf gebruiken om informatie op te vragen was al helemaal buiten het denkframe van veel mensen.

Maar met het internet op komst zag Microsoft zoveel kansen die bleven liggen, dat het met Encarta iedereen probeerde te laten wennen aan geluid, video en informatie die je dus makkelijk kon opzoeken. Een beetje zoals internet, maar dan van een schijfje. "We wisten dat het een tijdelijk product zou zijn, maar vonden dat we iedereen moesten laten zien dat beeld en geluid, plus de toegang tot informatie, de toekomst van de PC zou zijn", zegt Corddry nu.

Goed, dat is dan ook weer uit de wereld. 42.