Voor een automatiseerder is business intelligence welliswaar een pakket zakelijke software, vergelijkbaar ERP (enterprise resource planning), CRM (customer relationship management) of SCM (supply chain management). Niet voor niets wordt de software deels aangeboden door dezelfde leveranciers, bedrijven als Oracle en SAP.

Waar de drie-letterige afkortingen zich primair richten op het automatiseren van bestaande processen binnen bedrijven, houdt BI zich bezig met het analyseren van alle informatie binnen een bedrijf. Die informatie is voor een groot deel opgeslagen in de eerder genoemde software, maar de behoefte van eindgebruikers is volledig anders.

Efficiëntie

"BI is geen ERP waar je een bestaand proces efficiënter maakt," zegt Mikael Hagström, executive vice-president van BI-leverancier SAS Institute voor EMEA, Azië en Pacific, in een interview met Webwereld. Net als bij ERP, staat ook bij andere bedrijfssoftware zoals SCM of CRM al vooraf vast wat het pakket moet doen. Eenmaal geïmplementeerd, zal die taak niet meer radicaal veranderen.

Bij BI willen gebruikers continu andere informatie analyseren. "De business weet vooraf niet welke vragen het wil bestellen," zegt Hagström. "Ict wil een model definiëren, een database laden en live gaan. Maar als we dat in de BI-sector doen, zal de business later de vraag weer veranderen."

Te veel van het goede

Ceo Jim Goodnight van SAS adviseert automatiseerders daarom om zich te beperken tot het beheren van BI en het initiatief bij de business te laten. Uiteindelijk hebben zij daar het meeste aan: "Ict-managers hebben al zoveel verantwoordelijkheden om alles draaiende te houden. Als ze ook nog verantwoordelijk worden voor risk management en marketing automatisering, dat wordt te veel van het goede."