De nieuwe IE9-browser van Microsoft, die officieel nog niet eens is gelanceerd, krijgt nu al de handen op elkaar voor zijn snelheid en gestroomlijnde gebruikersinterface. Maar de lancering verandert niets aan Microsoft’s verouderde release cycle, waardoor het bedrijf in feite een fundamenteel probleem gewoon laat bestaan.

Volgens de software testers van Sauce Labs zou Microsoft moeten stoppen met hun tweejaarlijkse IE-cyclus. Die cyclus heeft tot gevolg dat veel bedrijven blijven zitten met verouderde versies van de browser. Sauce Labs wijst daarbij op IE6, ‘het monster dat maar niet wil sterven’, en de beslissing van de Britse regering afgelopen maand om die versie te blijven gebruiken omdat de kosten voor de migratie naar een nieuwe versie ‘de belastingbetaler teveel geld zou gaan kosten’.

“Dergelijke systemen upgraden naar IE8 is een hele grote onderneming, waarbij het weken duurt om alles te installeren en te testen”, stelt de Britse regering in een officiële reactie op een door 6.000 Britse burgers getekende petitie.

Jason Huggins, mede-oprichter van Sauce Labs (en ook bekend van de Selenium testomgeving), stelt dat Microsoft een voorbeeld zou moeten nemen aan organisaties als Google en Mozilla, die hun browsers voortdurend bijwerken. Volgens hem werkt de updater in Googles Chrome browser ongemerkt zo goed dat Chrome-gebruikers er zelfs moeite voor moeten doen een oudere versie van de browser te blijven gebruiken.

“Google stelt expliciet dat ze iedere zes weken nieuwe versies van Chrome zullen uitbrengen”, zegt Huggins. “Ze bouwen er alleen geen heel circus omheen.”

“Je kunt helemaal geen Google Chrome 3, 4 of 5 downloaden, het is gewoon Google Chrome.”

Microsoft grijpt de lancering van IE9 aan om een indringend beeld te schetsen van wat gebruikers dezer dagen van hun online ervaring verwachten. “De browser zegt: ‘Kijk naar de site, niet naar de browser’”, zei Dean Hachamovitch (corporate VP bij Microsoft) tijdens een presentatie.

Microsoft kiest bewust voor grote lanceringen, waarbij ze iedereen aansporen om mee te doen, en daarmee weten ze elke keer weer de media te halen, zegt Huggins, maar op die manier leggen ze wel onnodige druk op gebruikers en IT-afdelingen. “Microsoft heeft kennelijk zijn les nog niet geleerd, gezien de manier waarop ze IE9 hebben benaderd.”

Het is leuk dat Microsoft nu langszij komt bij de concurrentie met een snelle browser en ondersteuning voor technologieën als HTML5, maar volgens Huggins betekent hun release cycle simpelweg dat de browser al snel weer zal achterlopen, als over een paar weken of maanden Google, Apple en Mozilla met hun nieuwste updates komen en steeds beter gebruik gaan maken van nieuwe technieken als WebGL en WebSockets.

Huggins denkt dat Microsoft vooral vasthoudt aan hun lange release cycle om IT-managers te vriend te houden. Veel IT-afdelingen willen hun omgeving kunnen dichttimmeren en houden daarom graag vast aan één versie van één browser, zegt hij.

Het probleem is echter dat daardoor de grote meerderheid van de ondernemingen gaat achterlopen en veel te lang onveilige browsers als IE6 blijft gebruiken.

Huggins raadt IT-managers aan meerdere browsers te ondersteunen en de manier waarop ze met browser updates omgaan te veranderen. In plaats van om de paar jaar een hoop heisa te maken over upgrades, lijkt het hem verstandiger wat vaker door de zure appel heen te bijten en browsers voortdurend te blijven evalueren.

“Dat dwingt je tot efficiency en maakt je eerder attent op mogelijke problemen,” zegt hij. Volgens hem is het niet meer van deze tijd dat IT zijn gebruikers oplegt welke browsers ze mogen gebruiken. De beste manier om daar mee om te gaan is te accepteren dat er vaker zaken zullen veranderen, meent hij.

Hij merkte ook op dat IT-afdelingen die op dit moment al het gebruik van Google Chrome toestaan “nooit bij Google komen eisen dat ze wat rustiger aan gaan doen met hun release cycle”.