SuiteTwo werd in november 2006 aangekondigd tijdens een O'Reilly Media Web 2.0 en werd gezien als het bewijs dat CIO's, IT directors en business managers het gebruik van web 2.0-technologie serieus begonnen te nemen.

Het softwarepakket, dat werd samengesteld en onderhouden door SpikeSource, bevatte onder andere blogsoftware van SixApart, RSS content syndication software van NewsGator en SimpleFeed en Wiki-software van Socialtext.

De financiële steun was afkomstig van Intel Capital, de investeringstak van Intel. Daarnaast speelde Intel's Software and Solutions Group een rol in de distributie van de software, later ook met hulp van Tech Data. SuiteTwo kon door klanten worden gekocht als software in doos, als gehost softwarepakket en voorgeïnstalleerd op hardware.

Geen wrok

Dominic Sartorio, senior director of product management bij SpikeSource, heeft officieel laten weten dat het project z'n eind nabij is: "We zijn op dit moment bezig met het end-of-life-proces voor SuiteTwo".

Het bedrijf heeft de 80 bedrijven die gebruik maken van SuiteTwo laten weten dat de software zal worden uitgefaseerd en biedt volgens Sartorio ondersteuning bij het migreren naar een andere oplossing: "We zullen er zijn voor onze klanten om ze te helpen en te adviseren met betrekking tot de te nemen stappen."

Goed idee, slecht uitgevoerd

Volgens Forrester Research analist Oliver Young was het idee achter SuiteTwo echter niet verkeerd: "Bedrijven gebruiken steeds meer blogs, wiki's, enterprise RSS en andere web 2.0-tools om de samenwerking en communicatie tussen werknemers, partners en klanten te verbeteren. De markt heeft een behoorlijk agressieve wending in die richting genomen. Het probleem met SuiteTwo was dan ook niet het idee, het was de uitvoering. Wat men heeft geprobeerd is een aantal producten van vijf of zes onafhankelijke bedrijven samen te voegen. Wat is ontstaan is een verzameling applicaties die eruit zien alsof ze met ducttape aan elkaar zijn geplakt."

Korte adem

Volgens Young was het dan ook snel gedaan met de energie die partners in het project staken: "Vlak na de lancering van SuiteTwo, wist de software lang niet zoveel bedrijven te interesseren als was geanticipeerd. Hierdoor kwam het project ook lager op het prioriteitenlijstje van de partners te staan". Brian Kellner, vice president of product management bij NewsGator voegt hieraan toe: "Er zaten een aantal zeer goede ideeën achter SuiteTwo, maar er waren een aantal flinke tekortkomingen op het gebied van implementatie en go-to-market strategieën."

Veel vraag naar dergelijke oplossing

Hoewel SuiteTwo er niet in geslaagd is om grote aantallen klanten aan zich te binden, hebben partners als NewsGator en Socialtext wel gemerkt dat er veel vraag is naar een oplossing als SuiteTwo. Om die reden hebben deze partners hun eigen diensten uitgebreid. Kellner: "We merkten dat de sociale kant van onze oplossingen steeds waardevoller werd, dus zijn we die kant meer gaan ontwikkelen. Binnen de architectuur van SuiteTwo was het veel te ingewikkeld om, bijvoorbeeld, een melding te genereren wanneer iemand een bericht had geplaatst of een wiki-pagina had bijgewerkt. Dat moest beter kunnen."

Intel nog steeds geïnteresseerd

Toch voelen ook deze partners geen wrok richting SpikeSourde, mede omdat het verwijzen van klanten naar deze partners een onderdeel is van het migratieplan. Volgens Young van Forrester is dat ook de beste oplossing: "SuiteTwo mag dan verdwijnen, maar de technologieën die eraan ten grondslag liggen zijn nog aanwezig. Het zal niet zo heel ingewikkeld zijn voor een klant van SuiteTwo om hun dienst weer opnieuw op te bouwen bij de oorspronkelijke ontwikkelaar van die technologieën."

Intel is ondertussen z'n interesse in Enterprise 2.0 nog niet verloren, zo getuigt de presentatie van een workplace social-networking system die in november werd gegeven door Intel CEO Paul Otellini tijdens de Web 2.0 Summit in San Francisco.

Het systeem dat Intel toonde bevatte onder andere tools voor het bouwen van sociale netwerken, blogs, wiki's, online vergaderingen en syndicated feeds. Volgens Otellini is zo'n systeem belangrijk voor een bedrijf als Intel, met meer dan 86 duizend werknemers, omdat dit het bedrijf beter in staat stelt om werknemers te laten samenwerken, trainen en ze daarmee beter in staat stelt om hun werk te doen.