Volgens analysebedrijf Net Applications is het aandeel van IE nu gezakt naar 9,94 procent. Het meerendeel daarvan (ongeveer 83 procent) is de laatste versie van de 23 jaar oude browser, IE 11. Deze browser draait op Windows 7 tot en met Windows 10 en in die laatste is IE officieel legacysoftware.

Dieptepunt voor Microsoft

Samen vormen IE en opvolger Edge - de standaardbrowser in Windows 10 - slechts 14 procent van het wereldwijde marktaandeel onder alle computers. Daarmee heeft Microsoft een record voor zichzelf gevestigd: nog niet eerder deze eeuw was het browseraandeel van de producent zo laag.

Net Applications meet het gebruikersaandeel door naar de UA-strings te kijken via webservers van aangesloten organisaties. Het bedrijf telt de bezoekerssessies, terwijl het eerder gebruikers telde. Net Applications meet daarom anders dan concurrenten, die vooral pageviews tellen.

Browser-exodus

Dat het browseraandeel van Microsoft verder zakt, zal geen verrassing zijn. Dat is al zo sinds Microsoft eiste dat Windows-gebruikers naar de nieuwste versie moesten upgraden, waarna gebruikers opeens op zoek gingen naar alternatieve browsers. Dat was in 2014 en sindsdien heeft IE 48,5 procentpunten verloren, wat gelijkstaat aan een afname van 83 procent.

Als je het huidige verval doortrekt, zakken beide browsers IE en Edge in juli volgend jaar zelfs samen onder de 10 procent. Dit is geen lineaire beweging en we zagen wel vaker oplevingen, maar uitgaan van deze browserval is gestoeld op een paar fundamentele feiten: Ten eerste heeft IE enkel beveiligingsupdates gekregen sinds januari 2016 en is hij al twee en een half jaar niet meer opgefrist. Daardoor loopt de browser jaren achter op concurrenten als Chrome en Firefox.

Hoop op Edge

Ten tweede had Edge het stokje moeten overnemen, maar in plaats daarvan is de standaardbrowser van Windows 10 verdwenen in de marge. Vorige maand had van alle Windows 10-gebruikers slechts 10,9 procent die browser. Opnieuw een dieptepunt voor de browser die de hoop van Microsoft was.

In plaats daarvan ging Chrome er met dat stokje vandoor. De browser steeg vorige maand verder naar een marktaandeel van maar liefst 66,3 procent, een nieuw hoogtepunt voor Google's cross-platform browser. In de afgelopen 12 maanden pakte Chrome er 6,7 procentpunten bij, de enige browser van de vier populairste browsers die het afgelopen jaar steeg.

Chrome stijgt door

Als deze trend doorzet, zit Chrome nog deze maand op twee derde van alle pc's. De browser kan zelfs doorstijgen naar 70 procent rond april volgend jaar en als het deze lijn voortzet naar een ongelooflijke 75 procent in januari 2020.

Geen enkele browser biedt nog geduchte concurrentie om op te boksen tegen Chrome: de Windows-browsers hebben gebruikers niet kunnen overtuigen, Safari zit vast op de platforms van Apple en Mozilla's toonaangevende maar gebruikers bloedende browser Firefox blijft krampachtig vasthouden om niet in de marge te verdwijnen.

Firefox en safari

Het marktaandeel van Firefox daalde ook weer een tiende procentpunt en kwam uit op 9,6 procent, nog net iets onder Internet Explorer en het laagste punt in twee jaar. Als deze koers niet snel verandert, zakt de browser in december onder de 9 procent.

In een ander stukje van de gegevens zie je dat ook Apple's safari wederom een klein stukje heeft ingeleverd, eveneens een tiende procentpunt, en kwam uit op een aandeel van 3,6 procent. In september draaide 38 procent van alle Mac-gebruikers Safari als hun primaire browser. Net als Windows-gebruikers zijn ze overgestapt op een cross-platform alternatief.

Lees ook: Sleurt Microsoft Apple's Safari mee in zijn browserval?