Internet evolueert steeds verder en verder. Van 1.0 naar 2.0 naar 3.0 - alsof het over scheermesjes gaat. Even voor het overzicht. Web 1.0 is het enkelvoudige mesje; internet zonder interactie met de gebruiker. Web 2.0 is dubbel scheercomfort: het 'community internet' dat bol staat van de interactie: Wikipedia, Hyves, noem maar op. Web 3.0 gaat nog een stap verder en scheert gladder dan ooit tevoren. Dit 'internet met lubrastrip' draait om altijd en overal online zijn - en dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor allerhande apparaten. Bovendien wordt het internet intelligenter ('het semantische web'). Dat wil zeggen: de informatie is niet alleen begrijpelijk voor mensen, maar ook voor computers. Daardoor zal het internet straks in staat zijn zich geheel op de individuele gebruiker te richten.

Semantisch web

Volgt u me nog? Nee? Ik ook niet. Dan maar de praktijk. Wat kun je met web 3.0? Websites die het proberen uit te leggen, komen niet verder dan: je koopt elke dinsdag een pizza bij de pizzabakker op de hoek, maar opeens is die gesloten wegens een verbouwing. Web 3.0 'weet' dat jij elke dinsdag daar je pizza eet en waarschuwt je 'actief' dat de pizzaboer dicht is. Sterker nog, het semantische web raadt je aan de dichtstbijzijnde Chinees, twee straten verderop, eens te proberen.

Onnavolgbaar. Waar gaat dit over? Ik kan mijn buurman toch vragen of hij een goede Chinees weet? Maar los daarvan: kan iemand mij wél uitleggen wat Web 3.0 daadwerkelijk inhoudt?

Antwoord: nee, want daar zijn de deskundigen nog niet over uit. Volgens de één is Web 3.0 hetzelfde als het semantische (intelligente) web. Volgens de ander is het semantische web slechts een onderdeel van Web 3.0. En bij Google menen ze dat Web 3.0 net zoiets is als Ajax.

Web 3.0 is een lege marketingterm

Dat schoot allemaal niet erg op. Tot ik een tenenkrommend filmpje zag waarin Web 3.0 goeroe Nova Spivack ruim twintig minuten nodig heeft om uit te leggen wat volgens hem Web 3.0 is. Toen ben ik afgehaakt. Ik wist genoeg. Mijn leraar Nederlands op de middelbare school zei het al: wanneer je iets niet in één zin kunt uitleggen, heb je er zelf niets van begrepen. Er is slechts één conclusie mogelijk: Web 3.0 is een lege marketingterm.

Gelukkig maar, want de schrik sloeg me om het hart toen ik vorige week de Nederlandse versie van 'Google Zeitgeist 2008' las; een onderzoek naar de populairste Nederlandse zoektermen van 2008. Op één staat de zoekterm 'Hyves' en met stip op nummer vier in het rijtje van de meest populaire zoektermen binnen Google: het woord 'Google' zelf.

Dat is de stand van het land eind 2008. De doorsnee gebruiker begrijpt er helemaal niets van. De werking van de adresbalk is al te moeilijk - om over de rest nog maar te zwijgen. Een extra reden om al dat Web 3.0-geneuzel direct af te serveren. De gemiddelde gebruiker vindt web 1.0 al te moeilijk.

Web 3.0 wordt het helemaal

Hoe was het ook alweer volgens de Web 3.0 adepten? 'Web 3.0 gaat internet begrijpelijk maken voor computers, terwijl het nu alleen maar begrijpelijk is voor mensen'. Wat een heerlijk foute veronderstelling. Het gros van alle mensen begrijpt helemaal niets van internet.

Maar dat mag de pret niet drukken. Web 3.0 wordt het helemaal, ook al weet niemand wat het is of wat je ermee kunt.