De vliegende Fyra, oftewel de F-35 Joint Strike Fighter, blijft een vliegend gevaar tot in 2021. Dat zegt de hoogste baas van de evaluatie- en testafdeling van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Vanwege de vele vertragingen in het opleverprogramma wordt de software niet meer getest, zegt hij in een memo. Maar hij wordt door de medewerkers van het ontwikkelteam van de JSF weggezet als huilbaby,

Ars Technica verhaalt over een onlangs openbaar geworden memo van testdirecteur Michael Gilmore van het ministerie van Defensie die stelt dat onder tijdsdruk nauwelijks meer aan testen en evaluaties wordt gedaan, en dat terwijl al langer bekend is dat een groot deel van de software (namelijk Block 2B) niet goed functioneert. Omdat elementen van Block 2B gebruikt worden in Block 3 krijgt dat software-onderdeel ook een tik van de molen mee en is niet niet goed bekend welke effecten dat zal hebben op de JSF.

Volgens de teams die zich bezighouden met de ontwikkeling van de JSF is dat allemaal niet zo erg, want de uiteindelijke definitieve versie van de JSF krijgt in 2021 toch weer nieuw ontwikkelde software. Het testen van de huidige softwareblokken zou dus alleen maar meer tijd kosten.

Lees ook: Kanon van JSF werkt niet vanwege ontbrekende software Software beperkt expres luchtgevechtskracht JSF 8 miljoen nieuwe coderegels nodig in software JSF