De voornaamste kritiek op het browserskeuzescherm, waar de Europese Commissie in oktober voorlopig mee instemde, is de volgorde van de browsers. Door de alfabetische volgorde krijgt Apple met Safari de beste plek.

Ook zijn er zorgen over het ontwerp van het keuzescherm, dat vertoond wordt in Internet Explorer. Het scherm toont nu het logo van Microsoft, in plaats van een neutraal logo. "Het is net als een stembiljet waar de naam van één kandidaat een extra vermelding krijgt", zegt Opera-cto Hakon Wium Lie.

Google, Opera en Mozilla uiten hun bezwaren in The New York Times, de een expliciter dan de andere. Deze week sturen de drie browsermakers hun reactie op het schermvoorstel naar de Commissie, zegt Opera.

Willekeurige volgorde

Een oplossing zou een willekeurige volgorde van browsers zijn, op een neutraal scherm zonder Microsoft-logo. Ook wil Opera dat Microsoft de User Account Control-waarschuwingen uitzet als gebruikers kiezen voor een andere browser.

Eerder paste Microsoft al het scherm aan. In eerste instantie toonde het de browsers in volgorde naar marktaandeel, met het dominante Internet Explorer als eerste links in het rijtje. ECIS, een lobbyclub van Microsoft-rivalen, ontwikkelde ook zelf een keuzescherm dat veel neutraler zou zijn.

Het alfabetische browserkeuzescherm wordt momenteel nog bestudeerd door de EC. Als er een akkoord is over het scherm, dan zal het als Windows-update meegestuurd worden naar Windows 7, Vista en XP.