Microsoft boekte in het zijn vierde financiële kwartaal een recordomzet, maar noteert een nettoverlies omdat de prijzige aankoop van digitaal marketingbedrijf aQuantive is afgeschreven.

In 2007 kocht de softwaregigant aQuantive voor 6,3 miljard dollar (iets meer dan 5 miljard euro) en afgelopen kwartaal boekte Microsoft het aankoopbedrag af. Daardoor draait de softwaregigant een verlies van iets meer dan 401 miljoen euro.

Doubleclick-paniek

Met de aankoop van aQuantive moest er meer verdiend worden op zoekopdrachten, maar uit de kwartaalcijfers blijkt dat deze verwachte winst is uitgebleven. Met aQuantive hoopte Microsoft beter te kunnen verdienen op advertentie-inkomsten bij zoekresultaten, naar het verdienmodel van Google.

Microsoft voelde in 2007 de hete adem van concurrent Google op de advertentiemarkt. De Windows-maker viste achter het net toen de zoekreus advertentieverkoper Doubleclick inlijfde. Microsoft bekritiseerde die overname en vond dat Google daarmee een te dominante positie had verworven in de advertentiemarkt.

Zoekinkomsten

Kort daarop kocht het softwarebedrijf aQuantive om “de advertentietak naar een nieuw niveau te tillen", aldus Microsoft-topman Kevin Johnson destijds. Het was op dat moment de grootste aankoop die het bedrijf ooit deed, wat aangaf hoe belangrijk Microsoft de groeiende online advertentiemarkt vindt.

Ondertussen groeit Microsofts zoekmachine Bing door en boekte het bedrijf een kleine winst op online inkomsten. Bloomberg meldt dat Microsoft het verlies op aQuantive moest noteren omdat de online marketing van Microsoft minder hard groeit dan verwacht.

Ballmer jubelt

“Deze beslissing is gebaseerd op hoe de afdeling presteert in vergelijking met de verwachte resultaten die we hebben ingeschat gedurende de afgelopen vijf jaar", zegt Microsoft-baas Steve Ballmer in een e-mail naar het personeel, die in handen is van Bloomberg.

Bij het rapport waarin de tegenvallende cijfers staan, jubelt Microsoft-baas Steve Ballmer dat het bedrijf een interessante periode tegemoet gaat omdat er een hoop Windows-producten aan zitten te komen. “We stevenen af op het spannendste seizoen in de geschiedenis van Microsoft", aldus Ballmer.