In de jaarlijkse campagne - genaamd Consumer Action Day - wijst Microsoft klanten op de gevaren van gepirateerde software. Op diverse Chinese scholen wordt les gegeven over intellectueel eigendomsrecht en een mkb-onderzoek naar de gevolgen van piraterij in Argentini├ź. In Nederland wordt op dit moment geen campagne gevoerd, laat een woordvoerder weten.

Het gros van de software van de zwarte markt is bezaaid met virussen en andere malware, aldus Microsoft, die in de campagne de nadruk legt op die nadelen die het heeft voor consumenten. "Consumenten die dupe zijn van frauduleuze software komen virussen tegen, verliezen persoonlijke informatie, lopen het risico op identiteitsfraude en verdoen waardevolle tijd en geld", zegt David Finn, die voor Microsoft de strijd tegen piraterij leidt.

Hotline voor verdachte software

De afgelopen twee jaar zijn er volgens Microsoft meer dan 150.000 meldingen binnengekomen van mensen die vrijwillig gepirateerde software hebben aangegeven, meer dan verdubbeling dan voorheen. In de VS heeft Microsoft een hotline voor verdachte software, in Nederland kan je het online melden.

Naast de voorlichtingscampagne zegt Microsoft de strijd tegen piraterij ook op twee andere terreinen te voeren: techniek en handhaving. Zo zou de productactivatie, die al voor Vista vernieuwd was, in Windows 7 nog beter zijn.

Laboratoria

Tenslotte maakt Microsoft bekend dat de investering in negen laboratoria die zich specialiseren in productidentificatie goede resultaten oplevert. De samenwerking heeft in twee jaar geleid tot 1000 gevallen waarin namaaksoftware in beslag heeft genomen.