Binnen een jaar zal 35 procent van de Nederlandse bedrijven zijn overgestapt op de nieuwste versie van het besturingssysteem dat vandaag op de markt is gebracht, voorspelt Microsoft. "Bedrijven gaan sneller over dan bij eerder versies van Windows," vertelt Theo Rinsema, general manager van Microsoft Nederland in een interview met Webwereld tijdens de officiële Windows 7 lancering.

Dankzij Vista

Volgens Rinsema is de snellere overstap het gevolg van de problemen met Vista. Normaal gesproken stappen bedrijven over op een nieuw besturingssysteem wanneer zij nieuwe hardware aanschaffen. Doordat bedrijven Vista massaal links hebben laten liggen, hebben zij ook de aanschaf van nieuwe hardware uitgesteld. Zij zullen die achterstand nu versneld inhalen, voorspelt hij.

De nieuwe software zal consumenten ertoe drijven om zo'n 5 tot 10 procent meer pc's aan te schaffen dan gebruikelijk, verwacht het softwarebedrijf.

Rinsema voelt zich gesterkt in zijn voorspellingen door onderzoek van onder meer zakenbank Morgan Stanley en Gartner. De zakenbank ondervroeg chief information officers (CIO's) naar hun Windows 7 plannen, en concludeerde dat 49% van de bedrijven in 2010 zullen overstappen. Gartner adviseerde bedrijven om niet - zoals in gebruikelijk bij nieuwe Windows versies - te wachten op service pack 1, maar bestempelt de huidige versie al als goed genoeg.

Kindje Vista

Windows 7 moet het debacle van Windows Vista doen vergeten. Oude randapparatuur en softwareapplicaties functioneerden soms slecht omdat Vista over onvoldoende drivers beschikte. "We hebben dat probleem onderschat," erkent Rinsema nu. Volgens hem werd 94 procent van de randapparatuur ondersteund, en had dat ten minste 98 procent moeten zijn.

Hoewel Microsoft de problemen met service pack 1 grotendeels heeft opgelost, is het slechte imago aan het besturingssysteem blijven kleven. "Vista is toch ons kindje. Het doet pijn dat je kindje zo ontvangen wordt," blikt Rinsema terug.

Spontane communicatie

Met Windows 7 gaat Microsoft ook het web op om problemen te verhelpen en het publiek gunstig te stemmen. Binnen Microsoft Nederland zullen zo'n 50 medewerkers zich actief mengen in online fora om problemen te helpen oplossen. Zo kan het gebeuren dat een supportmedewerker voor de zakelijke markt consumenten te hulp gaat schieten.

Microsoft wil die ondersteuning vooral organisch laten groeien. Medewerkers met specifieke expertise moeten gebruikers spontaan te hulp schieten, al zullen zij waar nodig wel door de onderneming van informatie worden voorzien. Rinsema is resoluut tegen het inzetten van bureautjes voor online imago building, oftewel astroturfing. "Dat is kortzichtig," stelt de manager.