De American Customer Satisfaction Index (ACSI) wordt jaarlijks uitgevoerd door de universiteit van Michigan en richt zich op de kwaliteit van software. “Microsoft is duidelijk het Vista-debacle te boven gekomen”, zegt ACSI-directeur David VanAmburg tegen PC World. Daardoor zou het bedrijf in de laatste drie jaar steeds ietsje beter worden gewaardeerd door de Amerikaanse klanten.

De laagste score behaalde Microsoft in 2008, een jaar nadat het bedrijf het besturingssysteem Windows Vista uitbracht. Maar sinds de verschijning van Windows 7 gaat het weer crescendo. Overigens relativeerde VanAmburg de positieve score van Microsoft. “De gehele industrie doet het beter dan in eerdere jaren.” De totale score van de industrie ging omhoog naar 79 (op een schaal van 100). Microsoft scoorde eveneens 79.

Tablets lastig voor Microsoft

VanAmburg wijst verder nog wel op de grootste uitdaging voor Microsoft, namelijk de toenemende populariteit van tablet pc’s en de afwezigheid van Windows op dat hardwareplatform. Daartegenover staat de afnemende groei in de verkopen aan ‘gewone’ pc’s. “De pc-industrie veroudert en de klantengroei in traditionele markten neemt af, hoewel die klanten dus wel meer tevredenheid kennen.”

De tevredenheid van klanten over Nokia en Samsung nam af, daarmee wordt de trend voortgezet dat Amerikanen sinds kort steeds minder tevreden zijn over de telecomsector. Nokia heeft van alle leveranciers de laagste score en ziet ook zijn marktaandeel in de VS dalen. AT&T en T-Mobile, die in afwachting zijn van goedkeuring van de overname van de laatste door de eerste, scoren heel slecht. Met name AT&T, dat de laagste score ooit haalde.