Dit is een baanbrekende marketingtechniek met een heel bijzonder insteek: Microsoft benadrukt in een serie video's dat Office 2019 oud, lomp, traag en moeilijk te gebruiken is. Dat klinkt als een bizarre tactiek, nietwaar? Maar nee, het is een volstrekt logisch plan. Microsoft zegt niet dat je Office 2019 niet moet gebruiken, maar zaait voldoende twijfel voor mensen die nog niet hebben besloten om toch maar over te stappen op Office 365.

Office 2019 versus Office 365 in het kort

Office 2019 is de versie van de software met een permanente licentie. Net als je van vroeger gewend bent, betaal je eenmalig en ben je dan voor eeuwig in het bezit van de software. Je krijgt geen nieuwe grote features tot de volgende versie wordt uitgegeven, meestal na een jaar of drie. Je hebt hem voor één pc en prijzen variëren nogal, van 149 euro voor Studenten en Thuisgebruik tot 299 euro voor de krachtigere versie Thuisgebruik en Zelfstandigen, alsmede een hoop verschillende prijzen voor zakelijke versies.

Office 365 daarentegen is een versie met abonnement. Je krijgt daarvoor doorlopend updates en features die je niet in de standalone versie van Office krijgt, zoals samenwerken met collega's in Excel, ontwerptools Designer en QuickStarter voor PowerPoint en meerdere slimme bewerkingstools voor Word. De prijs hiervan varieert ook, afhankelijk van de versie en voor hoeveel werkstations je het wilt gebruiken, bijvoorbeeld 69 euro per jaar voor Office 365 Personal, 99 voor Home en verschillende prijzen voor zakelijke versies.

Prijsverschil

Als je deze prijsverschillen op papier zet, zie je meteen dat Microsoft veel meer verdient aan gebruikers die een abonnement nemen op Office 365 dan mensen die Office 2019 kopen. Gebruik Office 365 Home vijf jaar lang en je betaalt 495 euro, gebruik Office 2019 voor Studenten en Thuisgebruik en je betaalt 149 euro.

Met een permanente versie heb je natuurlijk ook maar één apparaat met Office, dus het wordt vergelijkbaar als je meerdere apparaten gebruikt, omdat Office 365 niet aan één machine is gebonden. Daarnaast krijg je altijd de nieuwste en beste features. Kortom, voor veel mensen is het een betere deal om de abonnementsversie te nemen dan om de permanente licentie aan te schaffen.

Houten staak

Het is desondanks duidelijk dat het wel in Microsofts financiële belang is om je over te hevelen naar Office 365, zodat het bedrijf een constante geldstroom heeft. Dus Microsoft zal er alles aan doen om een houten staak door het hart van de permanente versie te drijven zonder de versie direct te schrappen en klanten boos te maken.

Een zo'n actie: kort na het verschijnen van Office 2019 verhoogde Microsoft de prijs tot 10 procent, afhankelijk van de versie. Een prijsverhoging direct na de release is niet echt een goede tactiek om kopers te overtuigen. Tegelijkertijd kondigde Microsoft aan dat Office 365 op een onbeperkt aantal apparaten gebruikt kan worden, waardoor dat pakket nóg aantrekkelijker wordt. Microsoft deed dus zijn stinkende best om mensen naar Office 365 te duwen.

Tactiek werkt nog niet

Maar niet iedereen liet zich duwen. Sterker nog, het merendeel van gebruikers deed dat niet. Harry McCracken van Fast Company merkte op dat Office 365 155 miljoen commerciële gebruikers heeft en 33,5 miljoen abonnees. Dat zijn veel mensen. Maar het valt in het niet bij de ongeveer één miljard gebruikers die een permanente Office-versie hanteren. Microsofts tactiek om gebruikers met milde hand te duwen heeft dus niet gewerkt.

Vandaar de nieuwste campagne om gebruikers ervan te overtuigen om Office 2019 niet te kopen. Microsoft 365-directeur Jared Sparato begon de campagne met een blogpost die de visie van Microsoft eigenlijk prima samenvat: "De Twin Challenge: Office 365 verplettert Office 2019."

In dat blog vertelt hij eerst over de voordelen van Office 365 die elke maand betere apps oplevert en cloudverbonden is, zodat je op elk apparaat bij je documenten kunt, samen kunt werken met anderen in realtime en AI kunt gebruiken om makkelijker betere content te produceren. Aan de andere kant is Office 2019 "bevroren in de tijd". De apps worden niet bijgewerkt en zijn niet cloudverbonden.

Niets vreemds aan

Om dat standpunt kracht bij te zetten, maakte Microsoft een videoserie genaamd "The Twins Challenge" waarin tweelingen dezelfde taak afhandelen: eentje in Office 365 en de ander in Office 2019. Een daarvan is bijvoorbeeld om een presentatie in PowerPoint af te maken en uiteraard is de zus die het werk in Office 365 doet veel sneller klaar.

Microsoft koos voor taken die lastiger te voltooien zijn in Office 2019, dus het is niet bepaald een eerlijke strijd. Maar welk bedrijf is ooit honderden miljarden waard geworden door een eerlijke strijd te voeren? Techschrijvers noemen de zet van Microsoft bizar en vreemd, maar als je kijkt naar het geld dat ermee is gemoeid, is er niets vreemds aan: dit is een logische zet. Er staan honderden miljarden euro's extra op het spel als Microsoft gebruikers tot het abonnementenmodel kan verleiden.