Eerlijk waar, ik zou graag een lovend artikel over Microsoft willen schrijven. Het bedrijf heeft veel invloed op de IT die de meeste mensen gebruiken, er werken aardige mensen waarvan een redelijk deel het beste met de eindgebruikers voorhebben en ondanks de grootte is Microsoft vaak redelijk benaderbaar. Microsoft kan vrij goed tegen kritiek - ik word nog altijd netjes geholpen als ik vragen heb in verband met mijn artikelen bijvoorbeeld.

Het probleem van Microsoft is echter dat er zo veel van hun software en projecten bij het eerste uitkomen (en soms lang daarna) niet goed werkt waarna het gewoonlijk heel lang duurt voordat dit bij de mensen komt die er iets aan kunnen doen - als dat al gebeurt.

Ik maak gebruik van Microsoft Action Pack. Dat is (o.a.) bedoeld voor ontwikkelaars. Voor -inmiddels- 400 euro per jaar mag je als ontwikkelaar een stuk of 10 Pc's voorzien van Office, Windows Professsional of Enterprise en nog een handvol Microsoft producten.

Je kunt gebruikers Visual Studio Professional laten gebruiken, krijgt 85 euro per maand aan Azure credits en kunt 10 betaalde support vragen stellen die normaal per stuk een paar 100 dollar kosten. De afgelopen paar jaar waren die kosten zelfs nog lager, 360 euro en er waren coupons in omloop om hierop nog eens 50% korting te krijgen. Nu heb ik een persoonlijk Microsoft account wat ik in dit artikel maar eens [email protected] zal noemen. Ik gebruik het voor toegang tot Onedrive, voor het publiceren van enkele Windows Store Apps, voor configureren van een Azure server, voor het verlengen van mijn Action Pack, posten van support issues en meer.

Het account heeft echter een paar nadelen. Ten eerste heb ik geen vaste URL waarmee ik voor al die diensten kan inloggen. Soms moet ik zelfs een paar URL's uit mijn bookmarks proberen voor ik bij een weinig gebruikte dienst kan komen omdat niet altijd duidelijk is via welke URL je wat bereikt en het ook nog al eens verandert. Ten tweede werd ik, vooral de laatste tijd, steeds vaker opgehouden met de vraag of ik wilde inloggen met mijn Persoonlijk account of mijn Business account.

Nu ben ik me totaal onbewust van de creatie van een Business account op dat adres [email protected] en toen ik uit nieuwsgierigheid eens voor business account koos en met het enige mij bekende wachtwoord wilde inloggen bleek dat (als verwacht) niet eens geldig te zijn.

Op internet vond ik enkele omvangrijke procedures om van dat "spook" business account af te komen - het had veel weg van een soort duiveluitdrijving. Microsoft schrijft in het scherm zelf ook dat je waarschijnlijk moe van wordt en hoe je dat kan voorkomen (je persoonlijk account een ander adres geven) maar dat blijkt nogal wat bijwerkingen te kunnen hebben - zeker omdat juist alles bij mij op dat Persoonlijk account staat wat Microsoft kennelijk hernoemd wil hebben.

Ik vond het risico te groot dat ik straks bij geen enkele Microsoft dienst meer zou kunnen komen. Tel daar verder bij dat ik ook steeds vaker de vervolgvraag kreeg of Microsoft die vraag niet meer moest stellen.


Het hielp natuurlijk niet om dat te bevestigen, mogelijk omdat dit alleen in een cookie werd vastgelegd en die leegt Firefox netjes voor me zodra ik de browser afsluit. Ik besloot dus een van die betaalde support issues in te zetten om van dat 'spook' business account af te komen.

Dat bleek een foute beslissing.

Ik werd netjes benaderd door iemand uit Polen van Microsoft support. De supportafdeling zat lang in Ierland maar tegenwoordig krijg je gewoonlijk iemand uit Polen of uit India (ja, ook de niet nep-Microsoft medewerkers zitten in India). Het enige bezwaar is de kwaliteit van de telefoonlijn, die is gewoonlijk erbarmelijk, een soort Skype 0.9 beta waarschijnlijk.

Door onze reizen zijn we aardig gewend aan het typisch Indiase Engels en de meeste medewerkers van dit type support zijn goed. Mijn Pool sprak Engels met een Brits accent en legde uit dat mijn persoonlijk account zijn langste tijd gehad had en dat het moest worden gemigreerd naar een nieuw Partner account. Het grote voordeel zou zijn dat het zogenaamde dashboard alle diensten bij elkaar liet zien, dus dat zou me mijn zoektochten naar de juiste inlog-URL besparen. Dat klonk aantrekkelijk, maar ik had toch geen keus.

Ik zou mijn Action Pack uitsluitend kunnen verlengen binnen dat nieuwe Partner account en kon daar het beste mee wachten tot het verlopen was, dat was per 1 mei, of zelfs tot het maandelijkse Azure krediet op was. Alle diensten van het Action Pack kennen bovendien volgens hem een 'grace' periode waarin ze nog een tijdje gewoon blijven werken zonder dat je het abonnement al verlengd hebt. Dat had ik inderdaad eerder gezien bij een al verlopen Office 365 abonnement van een klant. Ook daarvoor kreeg ik voortreffelijke support, vanuit India, hierover in een later artikel meer.

Even bekroop mij de twijfel toen het nieuwe partner account een lang adres bleek te hebben dat eindigde op @onmicrosoft.com. Maar dat kon ik veranderen naar elk willekeurig adres op mijn eigen domein bijvoorbeeld, dus dat zou me ook nog eens typwerk besparen. Ik moest het nieuwe account zo en zo laten verifiëren op mijn zakelijke domein. Omdat ik daarop als contactpersoon sta kon dat vrij eenvoudig via de mail; anders moet je een door Microsoft gegenereerd TXT record aanmaken in je DNS van je website, of aan laten maken als je dat domein niet zelf kunt beheren, en werkt je account als Microsoft dat TXT record inderdaad aantreft.

Diezelfde procedure is nodig voor een Office 365 abonnement. De geslaagde migratie werd bevestigd, het toekennen van het alternatieve e-mail adres werkte. Ik noem het maar even [email protected] Het wachten was nu op de vervaldatum. Mijn Poolse contactpersoon kreeg ik weer aan de telefoon toen ik de data nog eens controleerde. Ik kon het beste donderdag de Action Pack bestellen, een feestdag hier maar Microsoft support was gewoon bereikbaar, en dan zou vrijdag de Azure server en mijn ontwikkelaccount worden gemigreerd.

Ik logde dus in met mijn brandnieuwe gemigreerde account [email protected] en koos voor Buy Action Pack vanuit mijn dashboard. Hiervoor moest ik weer inloggen. Vreemd. En dit was het resultaat van de inlog op [email protected]:


Mijn nieuwe account was onbekend, na de 2e inlog dan! Ik schreef mijn ervaringen in de e-mail die ik gekregen had en kreeg al snel een retourmail dat mails niet gelezen werden. Handig! Ik probeerde mijn laatst bekende support link en na lang wachten eindigde deze exercitie in de volgende foutmelding:

XML Parsing Error: no root element found

Location: https://support.microsoft.com/en-us/getsupport/hostpage.aspx?oaspworkflow=start_1.0.0.0&wfname=posprogrammembership&sd=partner&wf=0&mpnid=123456&supporttopicid_l1=100204952&supporttopicid_l2=100204960&supporttopicid_l3=100204964&locale=en-us&supportregion=en-us

Line Number 1, Column 1:

^

Na nog wat zoekwerk vond ik uiteindelijk toch een mogelijkheid om support te krijgen en ik gaf deze de status Critical. Je krijgt dan binnen 24 uur een antwoord, op werkdagen binnen 4 uur. Als de migratie van de Azure server zou mislukken kon die maandag een van onze mensen niet verder werken.

Helaas bleef het de hele volgende (werk)dag stil qua Microsoft support en dat gaf me genoeg tijd om eens te bedenken hoe hard ik Action Pack nu eigenlijk nodig had. Het meest kritische punt leek de Azure credits maar tenslotte besloot ik: ik zou de betreffende medewerker een Pc moeten geven in plaats van werken in een Azure omgeving. De Azure omgeving valt qua snelheid tegen. Ik regelde de Pc die inderdaad beduidend sneller was. Maandag zag ik 2 dingen. Ten eerste dat Microsoft ondanks het ontbreken van Action Pack gewoon weer een nieuw maandkrediet voor Azure had aangemaakt. En ten tweede dat er een mail kwam dat support mij in mijn afwezigheid had gebeld en of ik het volgende even wilde proberen:

1. Open Internet Explorer/Edge

2. Clear cache/cookie files and temporary Internet files

3. Close and reopen the browser

4. Open Private browsing (ctrl+shift+P)

5. Please try to purchase the Action Pack again

Tsja, dat is natuurlijk geen oplossing. Het werkte dan ook niet. Alleen: hoe moest ik dat laten weten? Een antwoord geven per mail werkt niet, dat wist ik al. Als ik inlogde met mijn eigen [email protected] account dan zag ik geen enkele open issue staan. Dus besloot ik daar een nieuwe issue aan te maken. Dit was het resultaat: Error occured!!! - met spelfout en 3 uitroeptekens.


Ziet dat er niet buitengewoon professioneel uit?

Dus besloot ik op mijn nieuwe partneraccount, [email protected] in te loggen en daar een issue aan te maken om op die bestaande issue een antwoord te geven. Echter: net als bij de aankoop van het Action Pack moest ik hiervoor een 2e x inloggen en werd [email protected] die 2e keer weer als een niet bestaand account te worden gezien. Ik kon natuurlijk die 2e keer proberen in te loggen met mijn oude persoonlijke account [email protected], dat werkte ook wel, maar als ik daarna een issue probeerde te versturen kreeg ik diezelfde professionele "Error occured!!!" pagina.

Mijn vermoeden is dat ik met een half werkend "partner" account zit opgescheept wat echter wel net genoeg geconverteerd is om enkele belangrijke mogelijkheden in het persoonlijke account onmogelijk te maken. En helaas vraagt het Partner account ook weer iedere keer "Stay signed in" te zijn.

Mijn vermoeden werd bevestigd door de mededelingen in mijn nieuwe account: de implementatie begon kennelijk op 9-4. En ik kreeg mijn account gemigreerd 4 dagen later. Terwijl ik altijd iedereen aanraad updates zoals de Windows 10 feature updates zo lang mogelijk uit te stellen, minstens een paar maanden. Dat de Partner account groep het allemaal niet zo goed voor elkaar heeft blijkt ook als je op de link Meer informatie klikt, achter de mededeling:


Enkele dagen later belde ik nogmaals met Microsoft en werd weer zeer behulpzaam te woord gestaan door iemand van Partner Support. Al snel bleek dat het probleem verdwenen was, niet lang na mijn laatste -mislukte- poging. Ik kon nu gewoon doorklikken als ik het Action Pack wilde bestellen maar mijn besluit om het voorlopig zonder te doen veranderde ik niet. Wel informeerde ik voorzichtig naar de stappen om mijn Windows Store apps 365xDuurzaam en PhotOrganize naar dat Partner Account te verhuizen. Ook dat zou mogelijk moeten zijn. De medewerkster zei, duidelijk met de nodige terughoudendheid dat dit allemaal nog niet kon. Later hopelijk, het was allemaal nog volop in ontwikkeling. Dat had ik al begrepen....

Conclusie

Net als met nieuwe feature updates van Windows 10 moet je niet bij de kopgroep willen zitten die een nieuw accounttype van Microsoft in gebruik gaat nemen. Tenminste, als je probleemloos wilt werken. Een nieuw account waar je alles bij elkaar kunt vinden wat je aan Microsoft diensten hebt is een prachtig idee. Maar waarom wordt dit geïntroduceerd, ja zelfs als de enige mogelijkheid feitelijk opgedrongen terwijl het nog lang niet klaar is? Ik heb nu een extra account waar ik voorlopig helemaal niets aan heb en zal alle overbodige vragen bij het inloggen voorlopig gewoon blijven zien - met mijn oude persoonlijke account.