Doordat Google en Mozilla nu concurreren, is de relatie bekoeld, vertelt Lilly tegen Computerworld. "We hebben een goede en redelijke band, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat de verstandhouding er niet gecompliceerder op is geworden".

Google sponsorde in het verleden Mozilla. In ruil voor een financieele bijdrage, stond Google op elke kopie van Firefox ingesteld als standaard zoekmachine en verspreidde deze onder meer via Google Pack. Sinds Google afgelopen september de browsermarkt betrad, zijn de twee ondernemingen directe concurrenten. Bij de introductie van Chrome 1.0 eerder deze maand werd Firefox dan ook onmiddellijk uit Google Pack verwijderd.

Groot belang

De samenwerking met Google is op dit moment van groot belang voor Mozilla. In 2007 was 90 procent van de totale omzet van Mozilla te danken aan de deal met Google. De Mozilla CEO bereidt zich er desondanks op voor dat de relatie met Google ooit eindigt. "Wij willen over 50 tot 100 jaar nog opkomen voor de belangen van het web. Dan kan je niet afhankelijk zijn van één organisatie."

Voorlopig heeft het marktaandeel van Firefox nog een flinke voorsprong op dat van Chrome: twintig procent tegen over iets onder de één procent voor de Google browser.