Casarez vergeleek mash-ups met het mixen van muziek, waar een mix ontstaat door onderdelen van verschillende liedjes die niet bij elkaar horen, samen te voegen tot één nieuw nummer. "Op internet ontstaat een mashup door gegevens van verschillende bronnen te nemen en deze te bundelen in één nieuwe gegevensstroom", laat Casarez weten.

Eenvoudig en relevant

Mashups zijn vooral bekend vanwege toepassingen rond onder meer Google Maps. Die diensten richten zich doorgaans op consumenten. Naast Oracle probeert ook IBM bedrijven warm te maken voor zakelijke mashups, waarbij data uit bedrijfssystemen wordt geïntegreerd met andere zakelijke data of bijvoorbeeld Google Maps.

Om deze enterprise mashups succesvol te maken is vooral gebruiksgemak belangrijk, bepleit de Oracle-manager. Ze moeten bovendien even snel werken als internetdiensten en moeten uiteraard relevante content bieden. Vooral voor dit laatste punt is het belangrijk dat ontwerpers hun publiek goed kennen en de betreffende bedrijfstak goed kennen en begrijpen: "Als je geen tijd steekt in het begrijpen van de aard van de bedrijfstak en in het ontdekken wat het is dat deze bedrijven nodig hebben, dan heeft het hele proces geen zin."

Gericht op context

De grote waarde van zakelijke mashups zou liggen in het bieden van content die gebaseerd is op context: "Deze applicaties nemen de content van een bedrijf en plaatsen deze in de context van wat de eindgebruiker zoekt. Zo heb ik bijvoorbeeld veel verkoopcijfers en veel informatie. Maar die wil ik dan wel in de context plaatsen van de taak die ik op dat moment aan het uitvoeren ben".

Casarez maakte daarbij onderscheid tussen vier soorten zakelijke mashups:

Back-end mashups richten zich op een breder publiek, waarbij gebruikers zelf informatie die zij nodig hebben uitfilteren. Deze mashups zijn echter slecht te hergebruiken en bieden de eindgebruiker weinig tot geen aanpassingsmogelijkheden.

Business mashups helpen zakelijke processen zichtbaar te maken, waardoor werknemers bijvoorbeeld de status van incidenten kunnen volgen.

Bij front-end mashups wordt data uit bedrijfssystemen op een visuele manier gepresenteerd, bijvoorbeeld door de verkoopdata op een kaart te tonen.

Sociale enterprise mashups richten zich vooral op sociale interactie tussen werknemers om op die manier verbanden tussen informatie te leggen.