Niet goed, 1 miljoen dollar terug. Dat is de belofte die Larry Ellison woensdag deed aan potentiële nieuwe gebruikers van de database- en e-commercesoftware van het bedrijf. Oracle claimt dat haar eigen software drie keer zo snel is als die van concurrent BEA Systems. Het concern daagt afnemers van BEA uit om de proef op de som te nemen. "Als u geen drievoudige verbetering in de prestatie merkt, betalen we 1 miljoen dollar terug", zo zei Scot Clawson, marketingdirecteur van Oracle. Oracle heeft het nu dus ook op klanten van BEA Systems gemunt. In oktober kwam het softwareconcern al met een soortgelijk 'garantieplan' voor bedrijven die producten van IBM en Microsoft gebruiken. Tot nu toe heeft nog geen enkele klant gebruik gemaakt van de mogelijkheid geld terug te krijgen, zo zei Clawson. BEA Systems heeft de stap van Oracle afgedaan als een publiciteitsstunt. Directeur Bill Coleman pakt wel de handschoen op. Het bedrijf zal klanten gratis consultancydiensten verlenen om hen te helpen het miljoen dollar te ontvangen. "We willen dat honderd afnemers bewijzen dat Oracle niet drie keer beter presteert. Dat komt hen op een kostenpost van 100 miljoen dollar te staan. Dat zal hun winstcijfer goed doen." De directeur verwacht overigens niet dat klanten van BEA Systems de moeite zullen nemen om de overstap te maken. "Als je een goed draaiende applicatie hebt, waarom zou je dan geld uitgeven om op een andere server over te stappen?"