Laptopmag belde helpdesks van onder meer Dell, HP en Lenovo met laptopproblemen en kregen vaak te horen dat Windows 10 wel eens de oorzaak kon zijn. De ondersteuningsdiensten waren overigens regelmatig niet zo sterk en begrepen instellingen van de systemen die ze moeten kennen niet, zo blijkt uit de reacties van helpdeskmedewerkers.

Beleid of over nagedacht?

Het advies om Windows 10 te verlaten is een structureel issue, want een woordvoerder van Dell laat weten dat het terugrollen van Windows wordt gebruikt om problemen te troubleshooten. Wel zegt de fabrikant erbij Microsoft van feedback te voorzien en trouw te blijven aan Windows 10. Maar de instructie naar de helpdesk behoeft blijkbaar enige verduidelijking.

Ook HP laat weten dat het bedrijf volledig achter Windows 10 staat. Maar de primaire zorg van het bedrijf is een tevreden klant en daarom wordt soms wordt teruggerold naar een eerdere versie. Laptopmag kreeg van een HP-helpdesk-medewerker te horen dat ze niet adviseerde dat klanten upgaden naar Windows 10. Een medewerker van de helpdesk van Dell stelde dat Windows 10 veel bugs had.