De ITIC is een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door onder andere het Nederlands Architectuur Forum. In het verlengde van de wedstrijd zal vandaag en morgen het Landelijk Architectuur Congres plaatsvinden. Tien teams deden gisteren in Nieuwegein mee aan de wedstrijd. De opdracht voor de ploegen was om voor de ANWB een geavanceerde reisplanner te maken die rekening houdt met externe factoren.

De winnende oplossing is gebaseerd op een agent tussen de interfaces van gebruikers aan de ene kant en de reisdiensten aan de andere kant. Tools vertalen de opdrachten van de agent naar queries die externe bronnen (reisplanners, weerberichten enzovoorts) kunnen begrijpen. De informatie wordt als XML teruggeven aan de agent, en de verschillende reisdiensten worden door een aparte component gepresenteerd als webservice. “Software is vooral nog reactief: je geeft het een opdracht en er komt iets uit”, zegt de teamcaptain Nick Szirbik van het winnende Agent Lab team en docent informatiesystemen aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Maar onze agent-technologie is proactief: het houdt rekening met jouw omstandigheden, en geeft direct advies als er iets onderweg verandert”, aldus Szirbik.

Szirbik gebruikt zijn eigen ervaringen als voorbeeld. “Ik heb twee keer gehad dat mijn trein van Groningen naar Schiphol vast bleef zitten bij Meppel”, vertelt Szirbik. “De eerste keer vond ik medereizigers, met wie ik een taxi deelde om de vlucht te halen. Maar de tweede keer vond ik niemand, en was ik veel meer geld kwijt aan de taxi.” Wat de agent volgens Szirbik in dit geval zou doen is direct zoeken naar personen met hetzelfde probleem, en hen in contact laten komen. “Hij zoekt dynamisch naar oplossingen, met informatie die hij constant in de gaten houdt, van reisplanners tot weerdiensten”, legt Szirbik uit. “En bovendien wisselt de agent informatie uit met andere agents.”

Bron: Techworld