Chatter kent profielen, statusupdates, mogelijkheden tot documenten delen, en is gekoppeld aan populaire diensten als Facebook en Twitter. Volgens Salesforce.com is het een moderne vorm van digitale samenwerking voor bedrijven. Chatter werd eind 2009 al aangekondigd.

Een gesloten bèta van Chatter is verspreid onder 100 grote klanten van Salesforce.com bijvoorbeeld bij bedrijven als Reed Exhibitions, Schumacher Group en TransUnion. De planning is om Chatter later dit jaar publiekelijk beschikbaar te stellen. Klanten die Salesforce CRM of Force.com al hebben krijgen het er gratis bij.

Hoewel beheerders met Chatter kunnen bepalen wie wat mag zien en lezen, mikt Salesforce.com met de applicatie op integratie en flexibel gebruik. Zo kunnen bestaande applicaties op het Force.com ontwikkelplatform gekoppeld worden aan Chatter. Mobiel gebruik is ook mogelijk, met de iPhone en BlackBerry.

Het einde voor SharePoint en Lotus?

Benioff laat in een statement geen spaan heel van concurrenten Microsoft en IBM. "Het einde voor legacy collaboratiesoftware als Microsoft SharePoint en IBM Lotus Notes is hier. Consumentendiensten als Facebook en Twitter werken veel beter voor samenwerking. Met behulp van dezelfde sociale eigenschappen en real-time feeds verandert Salesforce Chatter het speelveld voor samenwerking in het bedrijfsleven."

Jarenlang hebben bedrijven geprobeerd sociale netwerken buiten de deur te houden, bang dat social networking in de praktijk op social nótworking zou uitlopen. De laatste tijd is er een kentering zichtbaar. Diensten als Yammer, een zakelijke variant van Twitter, zijn in opkomst bij bedrijven.