De waarschijnlijk peperdure licentie leidt in eerste instantie tot een actie-adventure voor de PS2, die daarna ook voor de PC en enkele andere consoles verschijnt. De exacte details van de deal zijn niet bekend, omdat Interplay het nieuws nog niet officieel heeft bevestigd. Zeker is volgens Variety.com wel dat Interplay de rechten voor The Matrix niet cadeau heeft gekregen. Zelfs softwaregigant Electronic Arts - eerder niet te beroerd om tientallen miljoenen guldens te spenderen aan de Lord of the Rings- en de Harry Potter-licenties - vond de vraagprijs te hoog. "Studio's die een bod The Matrix willen uitbrengen, kunnen het beste met een volgeladen vrachtwagen naar de onderhandelingen rijden", zo zou een woordvoerder van EA hebben gezegd. Dankzij de overeenkomst mag Interplay games gaan uitgeven die zijn gebaseerd op The Matrix en de twee al geplande opvolgers van de bioscoophit uit 1999. Als ontwikkelaar voor de eerste game is Shiny Entertainment aangezocht, dat eerder onder meer MDK, Messiah en Sacrifice maakte. Shiny is overigens al een tijdje bezig met het Matrix-project, omdat vaste uitgever Interplay er vorig jaar al vanuit ging dat de deal met Warner Bros. rond was. De besprekingen werden volgens Variety echter pas afgelopen week definitief afgerond. De regisseurs van de filmtrilogie-in-wording, Andy en Larry Wachowski, zouden de studio van Shiny zelfs al een paar keer hebben bezocht om de ontwikkeling van het eerste spel te volgen. Dat wordt overigens een derdepersoons actie-adventure voor de PlayStation 2, die in 2002 gelijk met de release van de film The Matrix 2 moet uitkomen. Daarna verschijnt de game ook voor de PC en de overige nieuwe generatie consoles. Voor The Matrix gebruikt Shiny een nieuwe engine, die verschillende elementen combineert uit de Messiah- en Sacrifice-engines.