De gamer maakt hierbij gebruikt van codemanipulatie in 6502 Assembly. Gebruikers moeten speciale savegames aanmaken door ze speciale namen te geven. Deze namen zorgen ervoor dat specifieke geheugenadressen worden gevuld met de juiste waarden.

Door tijdens het spelen van de game speciale handelingen uit te voeren en misbruik te maken van een bug in de game worden bepaalde plekken in het geheugen overschreven met data die daar niet thuishoort. De game raakt hierdoor van slag.

De gemanipuleerde geheugenadressen kunnen vervolgens via andere (niet-standaard)-handelingen worden uitgevoerd waardoor de gebruiker naar het einde van de game getransporteerd wordt. MagicScrumpy legt in de onderstaande video stap voor stap uit welke adressen hij manipuleert en hoe de game daarop reageert. Deze glitch werkt overigens alleen in de Japanse versie van de game.


Het is niet de eerste keer dat gamers op deze manier games manipuleren. Nog steeds zijn er grote evenementen waar gamers laten zien wat zij allemaal hebben ontdekt. Er worden heuse speedruns opgenomen waarin gamers in wedstrijdverband games zo snel mogelijk uitspelen en daar glitches en bugs voor misbruiken.

Op YouTube kan je onder andere speedruns vinden van verschillende games en er bestaat zelfs een evenement genaamd Awesome Games Done Quick waar gamers hetzelfde doen en geld inzamelen voor een goed doel.