Tijdens de installatie van de Java Runtime Environment wordt een optionele installatie van de Live Toolbar aangeboden, waarmee Internet Explorer wordt voorzien van een extra werkbalk waarmee onder andere snel kan worden gezocht via Microsofts Live Search zoekmachine. Het bedrijf wil hiermee meer bezoekers trekken naar de zoekmachine, zodat het als gevolg daarvan meer adverteerders kan werven.

Op dit moment willen veel adverteerders niet voor Microsoft kiezen, ondanks het feit dat zij vinden dat de zoekmachine zeer goed presteert op advertentiegebied. Angus Norton, senior director bij Live Search: “Adverteerders zijn tevreden over de resultaten, maar ze willen hun advertenties richten tot een groter publiek. Ze zoeken volume.”

De deal die Microsoft heeft gesloten is niet uniek. Concurrent Google sloot eerder een deal met Adobe, die ervoor zorgt dat gebruikers die Adobe Reader downloaden, de mogelijkheid krijgen om de Google Toolbar te installeren. De optionele werkbalken leiden overigens niet alleen tot mogelijk betere resultaten, maar soms ook tot onvrede van gebruikers die te snel door een installatie hebben geklikt en vervolgens opgezadeld zijn met een werkbalk die zij niet willen.

Bron: Computer!Totaal Bron: Techworld